Amsterdam wil twee bruggen over het IJ aanleggen

Er zijn de afgelopen jaren al vele ontwerpen gemaakt voor bruggen over het IJ. Dit is een artist impression van de brug die Jolijn Valk van Urban Echoes ontwierpBeeld Urban Echoes

Romantisch was de overtocht met de pontjes naar Noord al een paar jaar niet meer. Amsterdammers moesten zich met steeds meer ellebogen- en fietsstuurwerk een plek verschaffen op de overvolle bootjes, die bijkans zonken onder het gewicht van de almaar groeiende passagiersschare.

Daarom presenteren de Amsterdamse wethouders Van der Burg en Litjens vandaag officieel een plan, dat al jarenlang onderwerp van gesprek is in de hoofdstad: er moeten twee fietsbruggen over het IJ komen. Eentje in het westen van de stad, bij de Houthavens, en eentje in het oosten, vanaf het KNSM-eiland.

In 2017 zal de gemeenteraad een definitief besluit nemen. De bruggen zouden dan, als alles volgens plan verloopt, ergens tussen 2020 en 2025 opgeleverd kunnen worden. Geraamde kosten: zo'n 130 miljoen euro.

Daarnaast wil de gemeente kijken naar manieren om in de buurt van het Centraal Station de oversteek makkelijker te maken. Bijvoorbeeld door aan de noordkant van het IJ een extra metrostation toe te voegen aan de Noord-Zuidlijn: Sixhaven, waarvoor ruimte is vrijgehouden, maar dat uiteindelijk niet in de planning is opgenomen.

Verandering Amsterdam-Noord
Dat is allemaal nodig, omdat het alleen maar drukker dreigt te worden op het IJ. Van oudsher was Amsterdam-Noord een gebied dat meer op zichzelf gericht was dan op de rest van de hoofdstad. Dat is nu veranderd: Noord werd hip, er kwamen jonge tweeverdieners wonen, die vaak naar het centrum van de stad willen. En omgekeerd komen andere Amsterdammers vaker een kijkje nemen in Noord, bijvoorbeeld bij filmmuseum Eye.

Die ontwikkelingen gaan de komende jaren verder. Er wonen nu zo'n 93.000 mensen in Noord, naar verwachting stijgt dat aantal in het komende decennium met dertig tot vijftig procent.

Dat al die mensen niet met die paar pontjes kunnen reizen, daar zijn de meeste politici in Amsterdam het wel over eens. Toch kleven er ook nadelen aan de bruggen over het IJ: die zullen bijvoorbeeld de scheepvaart hinderen. Daarom moeten ze óf heel hoog worden, óf open kunnen.

Voor de enorme cruiseschepen, die nu nog in het centrum van Amsterdam aanmeren, zijn beide oplossingen waarschijnlijk niet afdoende. De gemeente wil daarom in het Westelijk Havengebied een tweede cruiseterminal gaan bouwen.

De locatie van de twee voorgestelde bruggenBeeld Google Maps
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden