Amsterdam te druk? Ga naar Breda, de Parel van het Zuiden

Deze Bredase winkel biedt zicht op de Grote Kerk aan de Grote Markt. Beeld Ton Toemen
Deze Bredase winkel biedt zicht op de Grote Kerk aan de Grote Markt.Beeld Ton Toemen

Breda mag zich twee jaar de beste binnenstad van Nederland noemen. In de Parel van het Zuiden heerst trots.

Orkun Akinci

Natuurlijk kwamen de burgemeester en alle andere belangstellenden niet bijeen in een of ander steriel zaaltje om de prijsuitreiking via een livestream te volgen. De beste binnenstad word je dan misschien niet alleen dankzij een florerende horeca, maar de betere feestjes worden in Breda nu eenmaal in de kroeg gevierd. Vanuit het raam zag Paul Depla na de bekendmaking, toen hij eenmaal was uitgeschreeuwd, een stukje verderop de beeldbepalende Grote Kerk goud kleuren. Want met je succes mag je best pronken, vinden ze in Breda.

Die trots is een dag later nog merkbaar in de stad. "We hebben gewonnen, hè", roept een vrouw uitgelaten tegen een bekende tussen het winkelende publiek. Eigenaar Mikel de Jongh van De Beyerd (twee keer uitgeroepen tot 's lands leukste café), tevens bestuurslid van het plaatselijke ondernemersfonds, zegt dat de uitverkiezing het resultaat is van hard werken. "Alle ondernemers hebben zich de afgelopen jaren verenigd. Sfeerverlichting in de hele binnenstad is een van onze speerpunten, maar we doen ook promotiecampagnes via social media en adverteren in Vlaanderen. Het werkt."

Maar wat kun je eigenlijk met de uitverkiezing? "We hopen in elk geval op extra toeristen", zegt Depla. "Dat zagen we al eerder gebeuren, toen Breda dezelfde verkiezing in 2009 won. Mensen zijn benieuwd wat er dan zo bijzonder is."

Burgemeester Depla snapt dat een stad als Amsterdam niet zit te wachten op deze titel en de toestroom van nog meer toeristen. "Wij hebben dat probleem niet. Voor wie het daar te druk vindt, bieden wij een compacte stad waar ook alles te vinden is. Met de trein is het maar een uurtje."

Namens het Platform Binnenstadsmanagement, dat de verkiezing organiseert, zegt Marjolein Dikmans dat er vooral een motiverende werking van de prijs moet uitgaan. "Natuurlijk zijn extra toeristen leuk. Maar je kunt de winst vooral gebruiken om de samenwerking met andere partijen een impuls te geven. Zoals ondernemers, omwonenden of vastgoedeigenaren."

Nena Hendriks en Tess van Engelen (beiden 18) kunnen zich wel wat voorstellen bij de winst van Breda. Met allebei twee handen vol tassen gaan ze van winkel naar winkel. "Het zijn vooral cadeautjes voor onszelf", zeggen ze haast beschaamd. Ze herinneren zich hoe de stad een paar jaar geleden nog veel leegstand kende. "Nu zijn er juist veel leuke winkels bijgekomen, zoals Hudson's Bay, Zara en Bershka. Daarnaast oogt Breda chic en is het leuk met alle terrasjes en verlichting. Ze doen er echt iets voor om het gezellig te maken."

Weg van alle drukte woont Niels Demesmaeker met zijn gezin. Niet in een buitenwijk, maar 200 meter van de Grote Markt vandaan. In een prestigieus nieuwbouwproject met uitzicht op de tuin van het bisschopshuis. Dit oostelijke deel van het centrum staat misschien wel model voor de vooruitgang die Breda de laatste jaren boekte. "Het was hier lelijk, nu heb ik een Zuid-Europees aandoend steegje voor de deur", zegt Demesmaeker. "Breda creëert veel nieuwe plekken in de stad. Prachtige concepten, waardoor wij nu zo mooi kunnen wonen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden