Amsterdam stuurt snorfiets van fietspad naar rijbaan en weer terug

Fietsers en snorffietsers op het fietspad in Amsterdam. Beeld Maarten Hartman

Amsterdam gaat per straat kijken of snorfietsen beter op het fietspad of op de rijbaan kunnen. Andere steden kijken geïnteresseerd mee. 

In Amsterdam rijdt het recordaantal van 36.000 snorfietsen rond die op de overvolle en vaak smalle fietspaden voor hinder en gevaarlijke situaties zorgen. Officieel mogen zij maximaal 25 kilometer per uur rijden, maar uit onderzoek blijkt dat de grote meerderheid is opgevoerd en bijna 40 rijdt. Door hun snelheid zien afslaande automobilisten ze vaak te laat, wat jaarlijks tot honderden ongevallen leidt. 

Vanwege de veiligheid gaat daarom in de hoofdstad volgend jaar de scooter naar de rijbaan, en wordt een helm verplicht. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid schat dat de nieuwe maatregel in Amsterdam zal zorgen voor 260 verkeersslachtoffers minder onder scooterrijders, ook omdat velen vanwege de nieuwe helmplicht de scooter zullen laten staan.

4500 inspraakreacties

De inspraakperiode op de plannen leverde het ongekende aantal van 4500 reacties op. Er is enerzijds verzet van scooterrijders die bang zijn voor auto’s: “Straks kun je mijn hersens van de rijbaan schrapen”, schrijft iemand op de gemeentelijke facebookpagina. Bovendien kochten velen een snorfiets omdat ze dan geen helm hoefden te dragen. Daartegenover staan fietsers die al jaren ‘Geef het fietspad terug aan de fietsers’ bepleiten. Voor hun zullen gevaar en luchtvervuiling juist afnemen.

“Ons doel is de veiligheid vergroten en de binnenstad voor fietsers bereikbaar houden. Er komen ook steeds meer verschillende voertuigen op het fietspad. De vaak erg smalle fietspaden voldoen niet meer bij de huidige drukte”, vat woordvoerder Wouter Keuning samen namens de nieuwe verkeerswethouder Sharon Dijksma.

Amsterdam wil al jaren de snorfietsen naar de rijbaan verplaatsen maar gemeenten kregen pas op 1 juli toestemming van het ministerie in Den Haag. De hoofdstad wilde eigenlijk in de hele stad binnen rondweg A10 de scooters naar de rijbaan verplaatsen, ook om handhaving makkelijker te maken. Maar Den Haag eist dat per straat bekeken wordt wat veilig is. Dus bereiden ambtenaren deze operatie – die sommigen kortweg Project Snor noemen – al maanden voor. Inmiddels bestudeert de gemeente de reacties, waarna definitieve besluitvorming volgt.

“Pas dan gaan we zo’n 3600 nieuwe verkeersborden bestellen”, zegt Keuning. Waarschijnlijk gaat de maatregel ‘Snorfiets naar de rijbaan’ in maart in. Dan volgt een jaar van monitoren. De gemeente kijkt of doorstroming voor auto’s in het geding komt en of het grote aantal verkeersslachtoffers onder snorfietsers daalt. De politie houdt niet bij hoeveel slachtoffers er onder fietsers vallen door te hard rijdende scooters.

Andere steden

Utrecht, Den Haag en Groningen hebben al aan de telefoon gehangen: Zij kijken met belangstelling naar wat er in Amsterdam gebeurt. Want hoewel nergens zoveel snorfietsen rondrijden als in de hoofdstad, denken andere steden ook na over inperken van scooters.

Amsterdam maakt in het plan een uitzondering voor drukke autoroutes. Keuning: “Die corridors blijven voor de doorstroming snorfietsvrij, dat is ook handig voor hulpdiensten als ambulance en brandweer.” Het uitgangspunt is dus niet geweest het hoofdfietsroutenetwerk vrij te maken van scooters, zoals fietsers wellicht hoopten. Evenmin blijkt de scooter van alle vrij liggende fietspaden te verdwijnen. Voor elke toegangskruising naar een corridor worden scooters namelijk vanaf de autorijbaan weer zijdelings richting fietspad geleid. Dat doet de gemeente zodat snorfietsers niet op de drukke corridor tussen de auto’s belanden.

Flessenhals

Maar omdat de Amsterdamse fietspaden zo smal zijn, vaak rond de 1,80 meter – waar TNO en kennisplatform Crow minimaal twee tot 3,5 meter adviseren – lijkt dat een gevaarlijke beslissing. Het samenvoegen van de snellere snorfiets en langzamer fietsverkeer in de flessenhals voor het stoplicht oogt als het grootste risicopunt van de nieuwe maatregel.

Sommige reageerders waarschuwen al voor de volgende groep op het fietspad: de e-fietsers en scheurende bezorgers op e-bikes. Anne-Margreet Honing is blij met het plan: “De snorfietsers hebben het zelf verpest door hun asociale gedrag. Doe maar een helm op, of ga weer lekker fietsen!”, schrijft zij aan de gemeente.

Lees ook:

Waarom de snorfiets op de rijbaan een slecht idee is

Na de brommers willen sommige steden nu snorfietsen naar de rijbaan verbannen. De vraag is of het daarmee veiliger wordt.

Lees ook:

Overal verkeer, en daartussen zoekt de voetganger zijn weg

In de drukte van de stad delft de voetganger vaak het onderspit. Toch zijn ze er, gelukkige voetgangers.In Amsterdam werd een congres aan hen gewijd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden