Amsterdam -Parijs: 3 uur, 18 minuten

Treinmanagers ' voorheen conducteurs ' stonden afgelopen zondag klaar bij het vertrek van de eerste Hi-speed trein. (FOTO MARCEL ANTONISSE, ANP)Beeld Ton Borsboom

’s Ochtends de trein in, een kop koffie in Quartier Latin, een klassiek Frans diner – en dan terug naar huis. Het kán.

Nederland is een stukje minder ’Jutland van Europa’ geworden met de opening deze week van de hogesnelheidslijn naar Parijs. Het was Neelie Kroes, in de jaren tachtig van de vorige eeuw verkeersminister, die de HSL er met deze vergelijking doorheen drukte. De NS spreken zelf liever van een ’historisch’ moment. „We zijn nu aangesloten op het Europese hogesnelheidsnet”, zei Michiel van Roozendaal, directeur van NS Hispeed, de internationale spoordochter van NS. Ter vergelijking: De eerste commerciële flitstrein in Frankrijk reed in 1981 over het spoor, ruim achtentwintig jaar geleden.

08:16 uur: Vertrek van Amsterdam CS met de Thalys naar Parijs.

Sinds deze week is het laatste stuk snelle spoor tussen Amsterdam en Parijs operationeel. Reizigers konden al een aantal jaren met de Thalys naar Frankrijk, maar die kwam na Brussel pas op stoom. Op het Nederlandse spoor boemelde de Thalys met 120 kilometer per uur door het landschap, tegen 300 in Noord-Frankrijk. En omdat de hogesnelheidstrein het spoor hier ook nog eens moest delen met andere treinen, waren vertraging geen uitzondering. Die obstakels zijn verleden tijd dankzij 125 kilometer gloednieuw hsl-tracé.

08:31 uur: Schiphol. Wie wil kan hier overstappen op het vliegtuig naar Parijs.

Wat opvalt aan het nieuwe spoor is dat het eerste stuk waarover de Thalys flink kan optrekken, tussen Schiphol en Rotterdam, ronduit saai is. Dat komt vooral door de ruim zeven kilometer lange tunnel onder het Groene Hart en een zes kilometer lang viaduct bij Bleiswijk. Hier verlies je als reiziger ieder gevoelvoor snelheid. Pas na Rotterdam en het oversteken van het Hollandsche Diep word je die sensatie wel gewaar. De auto’s parallel op de A16 lijken stil te staan. Lang duurt de opwinding niet. Antwerpen en de Maasstad zijn dankzij de HSL op slechts een half uur van elkaar komen te liggen.

08:58 uur Rotterdam CS.

De Thalys doet over Amsterdam - Parijs drie uur en achttien minuten. Dat was ruim vier uur. Als binnenkort op het stuk Schiphol-Rotterdam de snelheid omhoog gaat van 160 naar 300 per uur, gaan daar nog wat minuten vanaf, beloven de spoorwegen. Een dagje Parijs behoort daarmee tot de mogelijkheden, luidt een van de verkoopslogans van de NS. ’s Middags een kop koffie in het Quartier Latin en ’s avonds na een klassieke Franse maaltijd weer naar huis.

09:30 uur: Antwerpen.

De NS denken met de snelle verbinding straks miljoenen toeristen te vervoeren. Over twee jaar moeten dat er 26 miljoen zijn van wie 18 miljoen de Thalys of de andere hsl-trein, Fyra, nemen voor binnenlands gebruik. „Onmogelijk? Welnee”, reageert Van Roozendaal luchtig. Volgens hem kan de trein nu echt de concurrentie aan met de auto en het vliegtuig. „We rekenen op veertig procent meer reizigers.”

10:17 uur: Brussel Zuid.

Die reizigers zullen dan wel voor andere zaken dan het treinkaartje warm moeten worden gemaakt. NS Hispeed gooit de prijzen met tien tot vijfentwintig procent omhoog. Van Roozendaal is niet bang dat de tariefverhoging nieuwe en oude klanten zal afschrikken. „De trein is veel sneller in Parijs dan de auto. Qua tijd is het vliegtuig net zo snel maar daar kun je weer niet met je laptop op het internet. Of je benen strekken. En wie de trein ver van tevoren boekt, is veel minder geld kwijt dan wie last minute boekt.”

Voor de spoorwegen houdt het gereedkomen van het snelle spoor naar Parijs niet in dat het dossier hogesnelheidsspoor nu gesloten kan worden, meent Van Roozendaal. De NS bekijken de mogelijkheden voor een directe trein naar het zuiden van Frankrijk. Het noodzakelijk overstappen in Parijs zou daarmee komen te vervallen. Ook op andere fronten kijkt de NS naar mogelijkheden. De Britse premier Gordon Brown opperde onlangs een directe treinverbinding tussen Londen en Amsterdam via de kanaaltunnel. De Eurostar rijdt nu niet verder dan Brussel. De NS voelen ook wel wat voor doorrijden tot Amsterdam. Helemaal nieuw is dat idee niet. Zes jaar geleden opperden de NS een viermaal daagse dienstregeling naar Londen. De plannen verdwenen net zo snel weer van tafel.

Vorige week was er even sprake van dat de NS de ICE, de internationale trein naar Frankfurt, wilden opheffen. Niets is minder waar, zegt de NS Hispeed-directeur. „Die trein blijft.” Een aantal snelle ICE-treinstellen werd jaren geleden gekocht van de Duitsers met de bedoeling er vanaf Amsterdam tot aan het Roergebied mee over snel spoor te rijden. De rijksoverheid zag uiteindelijk vanwege de kosten en de verwachte te lage opbrengsten af van een hogesnelheidslijn naar Duitsland. Voor Van Roozendaal is daarmee de droom van een volledige aanhaken op het Europese hogesnelheidsspoor nog niet vervlogen. „We sluiten in Nederland nooit een dossier.”

11:34 uur: Parijs, Gare du Nord. Eindpunt.

Op het grootste spoorviaduct van de hogesnelheidslijn over de snelweg A12 rijdt een Thalys. (FOTO ANP )
(Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden