Amsterdam pakt lastige taxichauffeurs zelf aan

De gemeente Amsterdam krijgt ruimere bevoegdheden om het aanhoudende wangedrag van taxichauffeurs te bestrijden. Zodra de nieuwe landelijke Taxiwet dit jaar wordt ingevoerd, gaat ook de nieuwe Amsterdamse verordening in.

Dat heeft het Amsterdamse college van burgemeester en wethouders deze week besloten. De ruimere bevoegdheid is belangrijk volgens het stadsbestuur, omdat de stad zo zelf verkeerde chauffeurs kan aanpakken. Nu kan alleen het Rijk de taxipas van een chauffeur intrekken.

In de verordening staan verschillende maatregelen. Zo wordt groepsvorming verplicht. Een toegelaten taxiorganisatie moet minstens uit honderd chauffeurs en vijftig voertuigen bestaan. Deze groepen zijn verantwoordelijk voor het gedrag van de aangesloten chauffeurs. De gemeente houdt toezicht op de groep. Het gedrag van individuele chauffeurs blijft in het vizier.

Naast de landelijke chauffeurspas krijgt iedere chauffeur een individuele Amsterdamse taxipas, de zogeheten Taxxxipas. Ook is de chauffeur herkenbaar aan een individueel nummer. Dit nummer staat zowel op het daklicht van de taxi als in de taxi zelf, goed zichtbaar voor de klant, net als het klachtennummer van het landelijk meldpunt en de gegevens van het taxibedrijf. Daarmee verdwijnt volgens het stadsbestuur de anonimiteit van chauffeurs.

Voor het toezicht op de naleving van de regels wil de gemeente een puntensysteem invoeren waarmee chauffeurs die veel of zware overtredingen begaan van de Amsterdamse markt kunnen worden geweerd. Ook taxiorganisaties kunnen uit de hoofdstad worden geweerd als de aangesloten chauffeurs zich te vaak misdragen.

Zowel de politie, het Openbaar Ministerie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat gaan dit puntensysteem bijhouden. Om dit te kunnen betalen wil de gemeente een toezichtfonds instellen waaraan taxibedrijven moeten bijdragen.

Ook kan de gemeente met de Wet Bibob taxichauffeurs screenen op antecedenten en criminele banden. Daarmee kan de gemeente een vergunning van een taxibedrijf weigeren of intrekken.

Er bestaat al een landelijk klachtenmeldpunt, opgezet door de branche. De gemeente krijgt inzage in de klachten over Amsterdamse taxi's en in de afhandeling daarvan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden