Amsterdam monopolyt weer

huren | In een aantal winkelstraten schiet de huurprijs omhoog. Dat geldt voor Amsterdam, zeker nu de Noord-Zuidlijn bijna af is. Maar ook in Dordrecht, Breda en Den Haag stijgen de huren.

Het monopolybord kan bij makelaars en verhuurders van winkelruimten weer op tafel. De huurprijzen gingen vorig jaar nog omlaag, maar het keerpunt lijkt bereikt. In sommige winkelstraten begint de kassa weer te rinkelen en vliegen de huren omhoog.


Om te beginnen in Amsterdam. Zeker zeven jaar te laat gaat de metro in 2018 via de Noord-Zuidlijn rijden. De bovengrondse bouwactiviteiten zijn klaar, de straten langs het tracé herstellen zich en de huurprijzen van winkelruimtes aan de Ferdinand Bolstraat (+18 procent) in de Amsterdamse Pijp, op het Rokin (+14 procent) en het Damrak (+13 procent) in de binnenstad vliegen omhoog.


Amsterdam zit sowieso in de lift met luxe winkels en internationale flagshipstores. In de Benelux voert de stad de ranglijst aan van de dertien meest toonaangevend winkelsteden, op de voet gevolgd door Brussel, Antwerpen, Rotterdam en Den Haag.


Ook voor steden met een aantrekkelijke binnenstad en een regiofunctie lijkt het ergste leed geleden. De huurprijzen voor winkels in binnensteden daalden het afgelopen jaar gemiddeld met 4,2 procent en in de kleine en middelgrote steden met 7,7 procent.


Toch lijkt de bodem bereikt. De markt in gemeenten waar het centrum een regiofunctie heeft, begint wat aan te trekken. Dit constateert Jones, Lang LaSalle (JLL), een internationaal adviseur op het gebied van vastgoed die in Nederland elk jaar 187 winkelstraten onderzoekt.


Ook huurprijzen in de betere winkelcentra vinden hun weg omhoog door het herstel van consumentenvertrouwen en -bestedingen. Het Gelderlandplein in Amsterdam kende zelfs een stijging van 13 procent. Het Drievriendenhof in Dordrecht, De Barones in Breda en Hilvertshof in Hilversum zagen de huurprijzen ook stevig stijgen. De huren in de Bredase Eindstraat stegen vorig jaar met 9 procent en die voor winkels aan de Grote Marktstraat in Den Haag met ruim 8 procent.


JLL constateert dat de onlineverkopen het in Nederland zeer goed doen. Tegelijkertijd floreren steeds meer binnensteden onder invloed van het flink toegenomen toerisme en het groeiende aantal internationale flagshipstores van Chanel, H&M, Zara, Pauw, Mont Blanc, Gucci en Valentino. Deze internationale merken richten zich vooral op iets dat zij 'beleving' noemen.


Een voorbeeld daarvan is de P.C. Hooftstraat in Amsterdam, die zich zo veel mogelijk richt op het neerzetten van het luxe karakter. Chanel liet daarom een pand renoveren met glazen bakstenen die, wanneer verlicht, het idee moeten geven van een schitterende diamant.


JLL stelt ook vast dat de modebranche vele zware jaren achter zich heeft. Toch ziet de internationale adviseur met een notering in de Fortune 500 dat er in 2016 een stabilisatie op is getreden als het gaat om omzet versus huurprijzen. De modesector is zo ongeveer de laatste branche die nu ook gaat profiteren van de economische groei.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden