Amsterdam knoeit met vergunningen nieuwe metro

AMSTERDAM - Amsterdam heeft ondeugdelijke bouwvergunningen verleend voor ondergrondse delen van de Noord-Zuidlijn. Brandveiligheidsregels worden overtreden, in een poging de te bouwen metrolijn betaalbaar te houden.

De gemeente gaf tot nu toe toestemming voor de bouw van de stations Vijzelgracht en Rokin. Hieraan gingen jaren van geruzie vooraf tussen de brandweer en de gemeente, blijkt uit correspondentie waarover Trouw beschikt.

De brandweer vindt dat er onvoldoende nooduitgangen zijn, dat uitgangen te smal zijn, dat roltrappen onterecht als vluchtwegen tellen en dat er ongegrond wordt verondersteld dat een brandende metro nooit strandt in de tunnel, maar altijd kan doorrijden naar een station. Bij een tunnelbrand vallen zo volgens de brandweer honderden doden. Het projectbureau Noord-Zuidlijn wijst de brandweer erop dat het onmogelijk is om tegen 'redelijke kosten' bijvoorbeeld genoeg nooduitgangen aan te brengen.

Omdat de twee vergunde stations niet voldoen aan het Bouwbesluit, de wet op nieuwbouw waarin ook brandveiligheid wordt geregeld, is de gemeente verplicht om een gelijkwaardige oplossing te bedenken. Zo'n oplossing komt in een beargumenteerd stuk bij de vergunning. Het stuk over station Rokin geeft echter valse informatie, over station Vijzelgracht bestaat geen tekst.

Zo gaat de vergunning voor station Rokin er vanuit dat neergaande roltrappen vol mensen bij brand kunnen worden stilgezet of zelfs omgekeerd, volgens de notitie 'in overleg met en goedgekeurd door het Liftinstituut'. Dat moet in Amsterdam alle roltrappen goedkeuren. I. Garcia, coördinator roltrappen bij het Liftinstituut zegt echter: ,,Dat wij akkoord zijn, is niet waar. Mensen van de Noord-Zuidlijn kwamen één keer langs, in 1999. Toen is niets concreets afgesproken. Wat het bureau wil, mag volgens Europese normen niet. De trap omkeren geeft een schok. Als de bovenste van de trap valt, kan hij veel mensen meesleuren. Dat kan dodelijke gevolgen hebben.'

In de notitie over Rokin staat verder dat het station 'zes roltrappen met elk een tredebreedte van een meter' krijgt. Bij de berekening van de vluchtcapaciteit gaat de notitie echter uit van 1,10 meter brede trappen, met grote gevolgen voor de uitkomst. Het lijkt of veel meer mensen kunnen vluchten dan het geval is.

De brandweer is met de plannen voor station Rokin akkoord gegaan onder druk van de woningdienst, blijkt uit het verslag van een gesprek. De dienst hoort objectief bouwaanvragen te beoordelen. Bij de vergunning voor Vijzelgracht ontbreekt een gelijkwaardigheidsnotitie geheel. Dat erkent de gemeente ook in een recente brief aan bezwaarmakers tegen de vergunning. Deze is dus afgegeven zonder toetsing van de brandveiligheid.

Verantwoordelijk wethouder Dales wil niet reageren. Bouwmanager J. Bosch van de gemeente ontkent dat de vergunning voor Vijzelgracht is afgegeven. Een kopie is echter in bezit van Trouw, namens b. en w. ondertekend door de directeur van de stedelijke woningdienst. Het besluit is door b. en w. openbaar gemaakt en Bosch zelf voerde het woord tijdens de bezwaarprocedure tegen de afgegeven vergunning, staat in een gemeenteverslag.

Een betrokken oud-brandweerman zegt: ,,De brandweer is enorm onder druk gezet.' B. Miedema, het hoofd preventie dat tekende voor station Rokin, mag van het stadhuis niet praten. Hij zegt: ,,Ik wil hier nog langer werken. Er zijn veel gevoeligheden.' Een brandweerwoordvoerder: ,,Hij moet worden beschermd.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden