Amsterdam heeft gelijk: vuile auto’s moeten weg

De Tweede Kamer zou blij moeten zijn met het plan om vervuilende auto’s te weren uit de hoofdstad. Een ’milieuzone’ zal de lucht veel schoner maken.

De kwaliteit van de lucht in Nederland moet beter. Daarover is iedereen het eens. Vieze lucht –laat onderzoek overtuigend zien– leidt tot forse gezondheidsschade. Ziekten aan luchtwegen en longen, een korter leven en kinderen die te weinig longcapaciteit ontwikkelen zijn de gevolgen.

Terecht dan ook dat er inmiddels normen zijn waaraan de luchtkwaliteit in 2010 moet voldoen. Bijvoorbeeld Amsterdam is bezig om maatregelen te nemen die de luchtkwaliteit verbeteren, en loopt daarin voorop. Deze maatregelen zijn soms ingrijpend, maar onontkoombaar als de hoofdstad in 2010 de normen wil halen.

Het Amsterdamse stadsbestuur wil van het gebied binnen de ringweg A10 (Amsterdam-Noord uitgezonderd) een ’milieuzone’ maken. Dat betekent dat de meest vervuilende voertuigen dit gebied straks niet meer binnen kunnen rijden.

Het is één van de belangrijkste en meest effectieve maatregelen om de lucht schoner te maken. Vanaf het najaar van 2008 geldt dit verbod al voor vieze vrachtwagens. Dat maakt de Amsterdamse lucht een stuk schoner, maar het is nog niet genoeg om te voldoen aan de Europese normen. Daarom wil de stad ook de meest vervuilende personenauto’s weren.

Morgen vergaderen de ministers Eurlings (verkeer) en Cramer (milieu) met de Tweede Kamer over de Amsterdamse plannen. Een meerderheid van de Kamerleden dreigt om een verbod op milieuzones voor personenauto’s te vragen. Ook minister Eurlings zelf had in eerste instantie veel kritiek. Al heeft het kabinet recent besloten dat Amsterdam wel degelijk vrij is om een milieuzone voor personenauto’s in te voeren.

Wij vinden dat Amsterdam steun verdient voor haar plannen om echt iets te doen aan verbetering van de luchtkwaliteit. Natuurlijk is het niet leuk voor de eigenaar van een auto om een auto naar de sloop te moeten brengen, omdat die niet meer aan de eisen van de tijd voldoet. Maar wie zich realiseert dat de 5 procent vuilste auto’s ongeveer 40 procent van de vervuiling veroorzaken, begrijpt dat je er niet aan ontkomt om maatregelen te nemen.

Het weren van een kleine groep van de vuilste auto’s heeft een enorm effect op de luchtkwaliteit!

Al jaren kent Nederland de verplichte APK-keuring. Als daarbij blijkt dat een auto niet meer voldoet aan de eisen, en dat technisch niet verholpen kan worden, moet deze naar de sloop. Zo is het eigenlijk ook vanzelfsprekend dat we auto’s die een bedreiging vormen voor de gezondheid niet langer toestaan.

De hoofdstad is overigens van plan om mensen die hun auto’s moeten vervangen, financieel tegemoet te komen door middel van een sloopsubsidie.

Wij vragen de Tweede Kamer dan ook met klem om Amsterdam te helpen om een milieuzone voor personenauto’s te realiseren. De stad verdient steun voor haar inspanningen om de lucht schoner te maken. In het belang van de gezondheid van de bewoners, maar ook in het belang van een gezonde economische toekomst van de stad.

Want als Amsterdam niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoet, kan er niet meer gebouwd worden. En een gezonde Amsterdamse economie is niet alleen van belang voor Amsterdam zelf, maar ook voor Nederland.

Yvon Jaspers, Mohammed Benzakour, Michiel Veenstra, Gretta Duisenberg, Tarik Yousif, Lousewies van der Laan, Leo Blokhuis, Ricky Koole, Maarten Doorman, Ruth Oldenziel, Oscar van den Boogaard, Wijnand Duyvendak, Barn Geurts

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden