Amri wist de weg in Italië

De verdachte van de aanslag in Berlijn reisde op zijn vlucht vermoedelijk via Nijmegen naar Lyon en Milaan. De Italiaanse autoriteiten vrezen dat hij daar handlangers had.

De vrachtwagen waarmee de aanslag op de kerstmarkt op 19 december in Berlijn is gepleegd, was volgens Duitse media uitgerust met een automatisch remsysteem.


Dankzij die noodrem kwam de truck 70 tot 80 meter na de eerste botsing tot stilstand. "Deze techniek heeft levens gered", zegt een bron uit het onderzoeksteam in Duitse media. Bij een vergelijkbare aanslag in Nice kwamen deze zomer meer dan tachtig mensen om, in Berlijn twaalf.


Na de terreurdaad is veel gespeculeerd over mogelijk ingrijpen door de Poolse chauffeur van de moordwagen. Maar het onderzoeksteam vermoedt nu dat hij kort voor de aanslag door de dader in zijn hoofd is geschoten. Lukasz Urban werd na de terreurdaad dood aangetroffen op de bijrijderstoel in zijn cabine. Poolse artsen houden na autopsie de optie open dat Urban nog heeft geprobeerd de terrorist te dwarsbomen. Morgen wordt de chauffeur in zijn vaderland bijgezet.


In Berlijn is gisteren een 40-jarige Tunesiër opgepakt die voorkwam in de contactenlijst van de telefoon van dader Anis Amri. Hij wordt verdacht van medeplichtigheid. Ook de Italiaanse autoriteiten vrezen dat de 24-jarige dader handlangers had, en wel in Noord-Italië. Dat denken zij omdat zijn vluchtreis naar Sesto San Giovanni, de voorstad van Milaan waar hij werd doodgeschoten, zo snel en doelgericht verliep. De Italiaanse politie deed gisteren twee invallen in huizen met bewoners uit radicaal-islamitische kringen in Aprilia, ten zuiden van Rome.


Amri zou in de gevangenis in Italië zijn geradicaliseerd. Hij zat vier jaar vast voor brandstichting, geweldpleging, bedreiging en vernieling.


Doordat de Duitse politie na de aanslag een verkeerde verdachte had opgepakt, kreeg Amri dertig uur de tijd om Berlijn te ontvluchten. Naar het zich laat aanzien trok Amri vervolgens naar Nijmegen.


Woensdag 21 december legden bewakingscamera's hem waarschijnlijk op het station in Nijmegen vast, aldus het Nederlandse Landelijk Parket, dat leiding geeft aan internationale opsporingsonderzoeken van de Nationale Recherche, gisteren.


Op dat moment deelde een marketingbureau voor een kerstactie van Vodafone simkaarten uit op de stations van Nijmegen, Breda en Zwolle. Na de dood van Amri werd zo'n gratis simkaart in zijn rugtas gevonden, bevestigde een woordvoerder van de provider gisteren. De kaart was niet gebruikt.


Hoe de Tunesiër daarna in het Franse Lyon terechtkwam, is niet duidelijk. Toch denken Franse media te weten dat hij met een touringcar van maatschappij Flixbus naar Düsseldorf is vertrokken, om daar met een andere Flixbus verder te reizen. Hij was gewapend, maar zijn bagage is niet gecontroleerd. In Lyon, waar hij donderdag ook op bewakingsbeelden is vastgelegd, kocht Amri een treinkaartje richting Milaan.


Eenmaal in Italië wist Amri precies waar hij heen moest. Hij stapte over op lokaal vervoer, volgens de Italiaanse krant La Repubblica met een gedegen kennis daarvan. De Tunesiër is vlak over de Franse grens op het station van Bardonecchia gezien en hij is ook nog twee uur in Turijn geweest.


Op bewakingscamera's leek hij ook 's avonds exact te weten hoe hij bij het station in Sesto San Giovanni moest komen. Hij liep er iets voor drie uur in de ochtend agenten tegen het lijf en trok direct een vuurwapen toen zij hem om identiteitspapieren vroegen. Amri verwondde een agent en werd zelf doodgeschoten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden