Ampera, nu zonder uitlaat en benzinetank

Een gezins-Opel voor elektrische ritjes van Middelburg naar Groningen.

QUIRIJN VISSCHER

De ontwikkelingen gaan supersnel in autoland. De vernieuwingen zijn amper bij te benen. De ontwikkeling van de Opel Ampera toont hoe snel de aandrijftechnologie voortschrijdt. Slechts vier jaar geleden gold deze auto van General Motors (ook als Chevrolet Volt) nog als futuristische Auto van het Jaar 2012. Het was state of the art, deze elektrisch aangedreven auto met hulpgenerator (een benzinemotor) om ook de langere afstanden elektrisch te kunnen rijden.

Maar we leven niet meer in het argeloze jaar 2012 toen de stekkerhybride auto duurzaam leek. Het wemelt anno nu van de stekkermodellen die toch vooral lijken te walmen uit hun uitlaat en lopen op subsidies. Rijdende sigaretten is de framing die de PvdA loslaat op auto's met verbrandingsmotoren, waaronder hybrides. Weg ermee en dus ook weg met deze zware Opel Ampera met zijn omslachtige dubbele aandrijflijn, luidt de nieuwe politieke boodschap.

Het goede nieuws voor alle elektrische-autoadepten is de nieuwste Opel Ampera die nu Ampera-E heet. Het is de verduitste GM-broertje van de Chevrolet Bolt die begin dit jaar met veel tamtam is onthuld. Van de Bolt weten we al dat-ie 320 kilometer op volle batterijen moet halen. Dat is meer dan de concurrentie. In ons kikkerlandje wordt een volledig elektrische auto hierdoor ineens een stuk interessanter. En: Opel belooft een bereikbare prijs.

Veel eerder dan de gehypete Tesla Model 3 (31.000 euro) moet deze GM-auto, die in Detroit wordt gebouwd, op de markt komen. Al in 2017 staat de oplaad-Opel in de dealershowroom, minstens een jaar eerder dan de Model 3 in Europa verschijnt. Opel zet zich daarmee op de kaart in autoland. Veel andere merken ontwikkelen ook haastig elektroauto's, maar vooralsnog niet in de klasse 'betaalbare gezinsauto voor ritjes Middelburg-Groningen'.

Opel, ooit Nederlands onbetwiste publieksfavoriet, keert intussen terug bovenin de verkoopstatistiek dankzij gewone uitlaatauto's als de Opel Karl. Maar wie zet alle laadpalen straks voor de deur? Wil de Ampera-E succesvol worden, dan zal meer laadinfrastructuur hard nodig zijn.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden