Amerikanen zitten niet te wachten op nog een 'non-stop' nieuwszender

WASHINGTON - Samen gaan ze de nieuwsvoorziening van de 21e eeuw verzorgen: Microsoft en NBC. Deze week maakten ze hun plannen bekend. Wat de telefoon en later de televisie voor de twintigste eeuw was dat wordt de interactieve computer voor de 21e eeuw.

Het idee is net als CNN op de televisie 24 uur 'non-stop' nieuws over de hele wereld te gaan verzorgen. Daar komt bovendien een nieuwspakket bij dat iedere kijker pasklaar naar eigen wens kan samenstellen.

Een voorbeeld: wie op de radio, de televisie of in de krant het nieuws over de samenwerking tussen NBC en Microsoft hoort en daar meer over wil weten, zet zijn computer aan. Je kan dan van NBC-Microsoft op het internet meer informatie krijgen in de vorm van een interview met Bill Gates, de baas van Microsoft, of een analyse van een expert of een discussie tussen politici over de toekomst van de media.

De technologie om dat soort interactieve programma's via de computer op grote schaal in de huiskamer af te leveren is nog niet volmaakt. Het internet werkt via een telefoonlijn. Maar de telefoonlijn is niet ideaal en de modems zijn nog niet snel genoeg. Maar dat technische probleem is een kwestie van kosten en tijd. Want via de kabel is die overdracht wel mogelijk, en het is heel goed mogelijk dat in de toekomst de informatie of draadloos of via de kabel de huiskamer zal bereiken.

Huwelijk

Het huwelijk tussen Microsoft en NBC valt niet in het luchtledige. Steeds meer grote ondernemingen op het gebied van amusement en andere inhoudelijke produkten zoeken samenwerking met een communicatie gigant die over de nieuwe technologie beschikt.

Het televisie station ABC is samengegaan met Disney waarbij Disney het produkt gaat leveren en ABC voor de verspreiding zorgt. Hetzelfde beginsel ligt ten grondslag aan de overname van CNN door Time Warner.

Ook het plan voor de samenwerking tussen NBC en Microsoft is dat NBC het nieuwsprodukt levert en Microsoft voor de verspreiding zorgt. Beide hebben daar baat bij. Voor Microsoft is het belangrijk een alternatief te zoeken voor de software-business. Want het ligt voor de hand dat er in de toekomst minder software gekocht hoeft te worden, omdat er steeds meer software via Internet verkrijgbaar is.

Deskundigen

Verder richt de aandacht zich steeds meer op het 'non-stop' nieuwsbedrijf. Maar sommige deskundigen plaatsen een vraagteken achter het groeipotentieel van die markt. CNN maakt een jaarlijkse winst van 250 miljoen dollar. Vandaar dat zowel ABC als nu ook NBC gaan proberen het monopolie van CNN op dit gebied te doorbreken. Maar de kijkdichtheid van CNN op de Amerikaanse kabel is niet geweldig. CNN staat met 1,2 miljoen kijkers op de achtste plaats. Velen betwijfelen of er met zo'n beperkt kijkpubliek wel plaats is voor drie 'non-stop' nieuwsprogramma's. En al helemaal als het gaat om het werven van advertenteerders.

Margaret Blair, die op het Brookings Institute, een denktank in Washington, fusies van grote bedrijven bestudeert, is optimistisch. Zij denkt dat de gewone man steeds meer zijn geld op de beurs gaat beleggen vanwege de enorme winstmogelijkheden op de effectenbeurs. Dat is een globale markt die sterk wordt beïnvloed door het wereldnieuws. Wie verstandig wil beleggen moet van de gebeurtenissen in de wereld op de hoogte zijn en zal uit financieel eigenbelang het nieuws volgen.

Maar anderen zien de toekomst van het 24-uursnieuws minder vrolijk. Want de doorsnee Amerikaanse kijker heeft geen belangstelling voor nieuws, tenzij het als amusement verpakt wordt. 'Info-tainment' heet dat. Nieuws komt op de Amerikaanse televisie daarom steeds meer in de sfeer van amusement. Het nieuws moet tegen populaire amusementprogramma's op andere zenders opboxen en verliest die slag meestal. Daarom staat het niet vast dat Amerika staat te springen op een uitbreiding van programma's die Amerika en de wereld met meer nieuws gaan bombarderen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden