Amerikanen steken 15 miljoen in Friese AppMachine

Endurance International Group is gedroomde partner. Softwarebedrijf laat klanten eenvoudig zelf apps bouwen.

Het mooiste meisje van de klas is verliefd op zijn bedrijf en wilde nog verkering ook. Zo voelt het voor topman Siebrand Dijkstra van AppMachine, nu zijn Friese softwarebedrijf met Endurance International Group een Amerikaanse partner krijgt. Van die nieuwe compagnon ontvangt het bedrijf uit Heerenveen 15,2 miljoen dollar (zo'n 13,4 miljoen euro) om zijn technologie verder te ontwikkelen.

Toch, hoe mooi het meisje ook is, AppMachine liet zich niet zomaar verleiden. "De gebruikelijke investeerders zijn allemaal bij ons langs geweest. Daar hebben we gelukkig nooit gebruik van hoeven maken. Nu hebben wij de hoofdprijs."

De Friese onderneming wil wel profiteren van de marketingkennis en de bijna 4 miljoen klanten van Endurance International Group, wereldwijd actief met onder meer domeinregistratie voor kleine en middelgrote bedrijven. In ruil daarvoor krijgt de beursgenoteerde onderneming 40 procent van de aandelen in AppMachine. De rest koopt Endurance stapsgewijs als AppMachine jaarlijks zijn omzetdoelen haalt.

AppMachine is een softwareplatform waarop internetters hun eigen mobiele diensten kunnen bouwen. Het voordeel van AppMachine is dat de consument geen apps hoeft te downloaden, maar deze direct in zijn browser kan laten draaien. "Wij bieden hele laagdrempelige technologie. De app van dj Armin van Buuren is gemaakt met AppMachine en kan ik in vijf minuten opnieuw maken, zonder een regel te programmeren", zegt Dijkstra.

"Als het gaat om klanten waren we gewend om in duizendtallen te rekenen, nu moet dat in miljoenen. Dat zijn duizelingwekkende cijfers. Endurance heeft 200.000 restaurants in zijn portefeuille en ze vroegen ons in één keer 50.000 mailtjes de deur uit te doen. We moesten onze IT-systemen vergroten om dat technisch aan te kunnen."

Pas als de app te koop staat in de virtuele winkel van Apple of Google, moet de ondernemer die zijn app met AppMachine heeft gemaakt, geld betalen. "Geen enkel bedrijf wil zijn app in een winkel met 2 miljoen producten. Daarom werken we aan nieuwe online software waarmee een webpagina een exacte kopie is van de app." Zo hoeven bedrijven hun app niet meer te stallen in onder meer de App Store.

In maart presenteert AppMachine op het Amerikaanse media- en muziekfestival South by Southwest wat het in huis heeft. De veertig medewerkers van AppMachine doopten hun technologie al tot 'project hamster'. Waarom? Kleine ondernemers, maar ook artiesten die een eigen app willen, verzamelen ('hamsteren') alle informatie die zij op internet kunnen vinden over zichzelf of hun zaak, bijvoorbeeld openingstijden of een discografie. Hiermee vullen zij 'legoblokken'. Door die te stapelen, bouwen gebruikers hun eigen app en zijn dure programmeurs overbodig.

Vier jaar na zijn oprichting heeft het softwarebedrijf meer dan 150.000 gebruikers, met name in Amerika en Brazilië, maar ook in Groot-Brittannië en Nederland. Hoeveel betalende gebruikers er zijn en welke omzet het bedrijf draait, wil Dijkstra niet vertellen. Alleen dat AppMachine sinds 2011 'nog niet winstgevend is geweest'.

Buitenlandse partijen kijken vaak verlekkerd naar Nederland als het gaat om innovatieve technologie. Vorige week werd bekend dat een investeringsfonds een minderheidsbelang kocht in WeTransfer. "Voor een investeerder is er maar één reden om zich in te kopen: om de aandelen ooit voor veel geld door te verkopen. Die stap slaan wij over. WeTransfer wil groeien in Amerika, Endurance ís die Amerikaanse markt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden