Amerikanen openen en sluiten festival dat gewoonlijk erg Europees is

CANNES - Een paradox mogen we het wel noemen. Want hoewel 's werelds belangrijkste filmfestival, vrijplaats voor de onafhankelijke en kunstzinnige cinema, is gevestigd in het land dat met het meeste succes de Amerikaanse dominantie in de Europese bioscopen bestrijdt, opent en sluit het 51ste Festival International du Film in Cannes toch met twee uitgesproken Amerikaanse films.

Vanavond wordt het mediterrane galapubliek getrakteerd op het knullige geploeter in de marge van de Amerikaanse politiek. Op het menu staat 'Primary colors' van Mike Nichols, naar het gelijknamige en geruchtmakende boek van een aanvankelijk anonieme auteur - later bleek politiek journalist Joe Klein de 'dader' - over Bill Clintons eerste schreden op weg naar het presidentschap. Scherpe satire hoeven de smokingsnobs niet te vrezen, maar kennis van de Amerikaanse politiek is wel een voorwaarde om John Travolta's fraaie Clinton-imitatie te kunnen waarderen. Op zondag 24 mei wordt het festival besloten met de spektakelfilm 'Godzilla', de poging van Roland - 'Independence Day' - Emmerich om het Japanse cultmonster nieuw leven in te blazen.

Tussen politieke guerilla en opgeblazen gorilla speelt Amerika echter een bescheiden rol. De competitie telt 22 films, waarvan er twaalf afkomstig zijn uit Europa. Frankrijk wordt vertegenwoordigd door Patrice Chéreau, Claude Miller, Benoit Jacquot en debutant Erick Zonca. Denemarken en Italië zijn elk met twee films aanwezig, respectievelijk van Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Nanni Moretti en Roberto Benigni. Engeland, Griekenland en Ierland sturen veteranen met nieuw werk: Ken Loach, Theo Angelopoulos en John Boorman. De aanwezige Amerikanen zijn buitenstaanders in eigen land, al was het maar omdat ze uit New York komen: Hal Hartley, Todd Haynes, John Turturro en Lodge Kerrigan. Met spanning wordt ook uitgekeken naar een sterk staaltje Amerikaanse tegencultuur: Terry Gilliams verfilming van Hunter Thompsons 'Fear and loathing in Las Vegas', met een hoofdrol voor Johnny Depp. Taiwan tenslotte wordt vertegenwoordigd door de oude en de jonge meester: Hou Hsiao-hsien komt met 'The flowers of Shanghai', Tsai Ming-liang met 'The hole'.

De jury onder aanvoering van Martin Scorsese mag zich gelukkig prijzen dat zij zich niet hoeft te bekommeren om tal van andere programma-onderdelen. 'Kleine Teun' van Alex van Warmerdam gaat vermoedelijk voorbij aan juryleden Chiara Mastroianni, Sigourney Weaver, Winona Ryder en Lena Olin, want de Nederlandse film wordt vertoond in de nevensectie 'Un certain regard'. Hetzelfde geldt voor 'De Poolse bruid' van Karim Traïdia, die werd geselecteerd voor de kleine, prestigieuze sectie 'Semaine de la critique'. Elders, in 'Cannes Junior', draait ook nog 'Blazen tot honderd' van Peter van Wijk, een jeugdfilm over een rouwende puber in de uiterwaarden die vanaf volgende week in Nederland te zien is. Buitenlandse kopers krijgen alvast de kans een eerste blik te werpen op 'Siberia' van Robert Jan Westdijk, die vertoond zal worden buiten het officiële programma om.

Kennelijk worstelend met het probleem dat een retrospectief zelden een bevredigend onderdeel van een festival is heeft men in Cannes besloten dit min of meer verplichte onderdeel vanaf nu anders aan te pakken. In 'Tribute to producers', ook bekend als 'Profession: Producer', vertonen elf producenten in totaal dertig films die zij als illustratief beschouwen voor hun wederzijdse relatie met bekende regisseurs. Met hun hommage aan productiemaatschappij First Floor Features dit jaar speelt het Nederlandse Film Festival in op deze trend om meer aandacht te vragen voor de rol van onafhankelijke producenten. Nieuw is ook 'Cinefoundation', een programma dat eindexamenfilms vertoont van zo'n dertig filmscholen uit de hele wereld en waarmee het festival hoopt toekomstig talent aan zich te binden. Een aparte jury beloont drie jonge regisseurs met een beurs en de toezegging dat hun eerste speelfilm op een volgend festival vertoond wordt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden