Amerikaanse roddelbladen in zwaar weer door gratis geroddel op internet

De cover van People, eind juni Beeld AP

Het gaat slecht met de losse verkoop van Amerikaanse tijdschriften. Vooral roddelbladen gaan gebukt onder de concurrentie van gratis en snelle informatie online en de economische malaise.

Volgens cijfers van het Audit Bureau of Circulations is de losse verkoop van tijdschriften in de eerste helft van 2012 met bijna 10 procent gedaald. Tijdschriften over beroemde mensen werden het hardst geraakt. People zag een afname van 18,6 procent, Star Magazine daalde 14,2 procent. Cosmopolitan daalde 15,5 procent en Vogue 16,5.

De gehele oplage zakte slechts licht, met 0,1 procent, maar de losse verkoop wordt als barometer van het succes van een titel beschouwd en levert bovendien meer geld op dan abonnementen. De bladenmakers maken zich dus ernstige zorgen. 'Dit is de ergste daling die ik ooit heb gezien in deze industrie', zegt expert John Harrington tegen The New York Times.

'Roddelbladen lijden vooral onder de concurrentie van het internet', volgens Harrington. De bladen zijn vaak duur en informatie op internet is gratis en snel. 'Tegen de tijd dat de tijdschriften in de winkel liggen, is het oud nieuws en hebben we het alweer over een nieuw schandaal', aldus Harrington. Daarnaast nemen beroemdheden steeds vaker via Twitter of Facebook het heft in eigen hand als het over foto's en informatievoorziening over hun eigen persoon gaat. Opvallend is dat tijdschriften over voedsel en het huiselijk leven juist een toename kennen.

Het Audit Bureau of Circulations heeft voor de eerste keer ook de opbrengsten uit digitale verkoop van tijdschriften bekendgemaakt. Hoewel het nog maar 1,7 procent van de totale oplage bedraagt, neemt de verkoop van digitale tijdschriften - op bijvoorbeeld de iPad - enorm toe. 258 tijdschriften hebben in het afgelopen half jaar 5,4 miljoen digitale exemplaren verkocht. Een toename van 150 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Game Informer was net 1.218.634 de digitale bestseller in de VS, gevolgd door Maxim (284.824), Cosmopolitan (185.673), Poder Hispanic (170.868) en National Geographic (134.656). De enorme groei is echter nog niet toereikend om het verlies in losse verkoop van fysieke tijdschriften goed te maken.

Het augustusnummer van Cosmopolitan. Beeld Cosmopolitan
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden