Amerika smult van vet dieet

Dr. Robert Atkins trekt zijn sporen in de voedingsindustrie. Vet eten mag, koolhydraten zijn taboe. Amerika is 'om', de industrie volgt.

AMSTERDAM - Low fat is uit, low carb is in. Vet eten mag dus, koolhydraten (aardappels, pasta, rijst) daarentegen zijn uit den boze. Amerika heeft niet alleen zijn gekke koe, maar telt inmiddels ook 25 miljoen inwoners die 'gek' zijn van een dieet omdat het zonder veel inspanning de hemel belooft. De vette happen mogen genuttigd blijven worden en je valt er nog van af ook. Dit Atkins-dieet is spekkie naar het bekkie van Amerikanen die niet zonder hun hamburgers kunnen.

De gekte raast zo snel door het land dat grote voedingsconcerns als Unilever zich al tijden zorgen maken om hun marktaandeel. De Brits-Nederlandse voedingsgigant bezit sinds drie jaar de afslankdivisie Slim Fast, maar die zit nu in de hoek waar de klappen vallen. Diëten van Slim Fast schrijven vet arme maaltijden voor en dat is nu helemaal fout. Althans in de VS. Slim Fast verloor daar vorig jaar een kwart van zijn omzet, hetgeen moeder Unilever tot tweemaal toe noopte tot een omzetwaarschuwing.

Gisteren maakte het concern bekend dat het de tegenaanval op het Atkins-dieet heeft ingezet. Maar liefst 18 nieuwe producten met weinig koolhydraten komen spoedig op de markt. Het zijn producten die onder de paraplu vallen van goed lopende A-merken in de VS als Lipton, Skippy en Ragu. Het gaat om zaken als sauzen, saladedressings, pindaspread en repen. Al eerder speelde Unilever in op de low carb-gekte door onder zijn merk Slim Fast ook koolhydraatarme producten te introduceren. ,,Het is een aanvulling, hoor, niet in plaats van'', benadrukt een woordvoerder. ,,We blijven geloven in de oorspronkelijke vetarme Slim Fast producten. Of het nou low fat of low carb is dat de klok slaat, het probleem van zwaarlijvigheid neemt in de VS alleen maar toe. Het fabriceren van afslankproducten blijft daarmee een relevante business en wij zijn daar goed in.''

Net als zovele voedingsbedrijven aarzelde ook Unilever aanvankelijk. Steeds weer is de vraag in de directiekamers: moet je mee met de gekte van het moment? Moet je voor veel geld ergens instappen dat na 12 maanden mogelijk weer voorbij is? Kennelijk heeft Unilever vertrouwen in de spankracht van het Atkins-dieet, dat overigens al stamt uit 1972. De 200 wetenschappers van het concern zullen het dieet geheel binnenstebuiten hebben gekeerd. Het gaat echter ook om veel geld. De voedingsgigant schat de markt voor koolhydraatarme producten in 2005 op een miljard dollar.

Unilever bevindt zich in goed gezelschap. Heinz komt met een low carb-ketchup, Anheuser Busch -'s werelds grootste bierbrouwer- komt met low carb-bier, Kraft -Amerika's grootste voedingsconcern- komt met een hele reeks low carb-producten. Ook fastfoodgiganten als McDonald's en Kentucky Fried Chicken zetten low carb-producten op hun menu. Allemaal twijfelden ze, maar niemand wil in de uiterst competitieve voedingswereld, waar de strijd om het maagaandeel op het scherpst van de snede wordt gevoerd, de boot missen.

Een blijvertje dus, dat Atkins-dieet. ,,Absoluut'', zegt Enrique Figee, kenner van de voedingsmarkt bij adviesbureau Cap Gemini Ernst & Young. ,,Ik ben net terug uit de VS. Het gaat heel snel daar. Alleen al vorig jaar zijn er 800 nieuwe low carb-producten op de markt gekomen, dat is heel veel. De voedingsmarkt gaat echt om in de VS. De fastfood-markt neigt steeds meer naar gezond en vers. Een keten als Subway, waar vers en gezond fast food wordt verkocht, is in de VS al groter dan McDonald's. Die maken zich nu behoorlijk zorgen.'' Ook Figee wijst op het immer groeiende probleem van de zwaarlijvigheid in de VS. Nu is nog een op de vier Amerikanen te dik. Dat is binnen niet al te lange tijd een op de twee. ,,In feite is een hele generatie de klos. Dat gaat men zich daar steeds meer realiseren.'' Hij wijst er nog wel op dat elk dieet ,,zijn plussen en minnen heeft''. Maar wat Atkins zo aantrekkelijk maakt, erkent ook Figee, is dat de gemiddelde Amerikaan zijn huidige voedingsgewoonten kan voortzetten. Je hoeft er bijna niets voor te laten of maandenlang vieze happen te eten. ,,Daar is ook de light-rage op stukgelopen. Het is niet slecht, maar het smaakt niet.'' Figee wordt gesteund door Chuck Anderson, een bestuurder van Ahold USA. ,,Atkins bevredigt onmiddellijk. Amerikanen zoeken altijd de makkelijkste weg'', zei hij in krant the Baltimore Sun.

Medewerker Hans Dagevos van het Voedingscentrum heeft nog zijn twijfels. ,,Willen diëten aanslaan, dan moeten ze afwijken om op te vallen. Net als bijvoorbeeld het sherry-dieet en het Montignac-dieet voldoet Atkins daaraan. En het past natuurlijk perfect in het eetpatroon van de Amerikaan. Vet eten is daar nog steeds een levensstijl. Anderzijds is Atkins nog niet neergesabeld door wetenschappers. Het concept deugt kennelijk, heeft ook Unilever geconcludeerd.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden