'American beauty' grote winnaar Oscar-uitreiking

'American beauty', het speelfilm debuut van de Britse theaterregisseur Sam Mendes die de oude Billy Wilder zijn grote inspirator noemde, werd met vijf belangrijke bekroningen de grote winnaar van de 72ste Oscaruitreiking. Steven Spielberg, die met zijn relatief jonge filmstudio DreamWorks verantwoordelijk is voor de productie van de zwarte satire, nam met de Oscar voor de Beste Film aardig revanche op concurrent Miramax die vorig jaar de belangrijkste prijzen opstreek voor 'Shakespeare in love'. De titanenstrijd tussen de twee filmmaatschappijen, die beide vele miljoenen dollars aan publiciteitscampagnes uitgeven, zette zich dit jaar voort en zal beslist nog een vervolg krijgen.

In de NCRV-studio, de enige plek in Nederland waar het satellietsignaal van de Duitse commerciële tv-zender 'ProSieben' werd opgevangen, had zich in de nacht van zondag op maandag een kleine maar enthousiaste schare Oscar-watchers verzameld. Voor de aanwezige filmfans kwam de bekroning voor 'American beauty' allerminst uit de lucht vallen. De film die merkwaardig genoeg toch vooral een pseudo-kritische blik op het leven in een Amerikaanse buitenwijk geeft, was al enkele maanden de grote favoriet. Behalve voor Beste Regie en Beste Film, waren er Oscars voor het camerawerk, het scenario en de mannelijke hoofdrol: Kevin Spacey. De talentvolle acteur die eerder een Oscar kreeg voor zijn bijrol in 'The usual suspects' en die Jack Lemmon als zijn grote inspirator noemde, bedankte in stijl en wel met de woorden van zijn personage Lester Burnham, een veertiger in een midlife-crisis die zich elke ochtend aftrekt onder de douche: ,,Dit is het hoogtepunt van mijn dag, ik hoop niet dat het vanaf hier bergafwaarts gaat.''

Spacey's tegenspeelster Anette Bening, die ondanks haar hoogzwangere toestand geen verstek had laten gaan, zag de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol daarentegen naar een jonge, relatief onbekende actrice gaan: Hilary Swank. De bekroning voor haar optreden als de 21-jarige travestiet Brandon Teena (die in 1993 op brute wijze werd verkracht en vermoord) in het geruchtmakende, op ware feiten gebaseerde 'Boys don't cry' ging gepaard met de oproep diversiteit te vieren. En Swanks vriendje liet bij die woorden een prachtige zigeunermeisjestraan rollen, zo'n traan die in één seconde de collectieve Amerikaanse schuldgevoelens afkoopt. Mooier kan Hollywood het niet hebben. Door Swanks bekroning zal deze mooie, kleine, onafhankelijke film die voor minder dan twee miljoen dollar werd gemaakt, ongetwijfeld de distributie krijgen waar hij recht op heeft.

Oprechte ontroering was er voor de Britse veteraan Michael Caine die voor zijn rol van abortusarts in 'The cider house rules' de Oscar voor de beste mannelijke bijrol kreeg én een staande ovatie. Ook John Irving, die het scenario schreef voor Lasse Hallströms pro-abortusfilm, werd bekroond. De aangekondigde relletjes rond het actuele Amerikaanse abortusvraagstuk (pro en contra) bleven uit, of liever gezegd, daar was tijdens de opmerkelijk vaartvolle en ingrijpend gemoderniseerde show niets van te merken. Gastheer Billy Crystal, die de uitreiking voor de zevende keer presenteerde, was vooral op dreef in een verrukkelijke 'Zelig'-achtige computercompilatie waarin hij plots oog in oog stond met Charlie Chaplin, The Godfather, Spartacus en James Dean. De technologische Amerikaanse voorsprong uitte zich in maar liefst vier technische Oscars voor 'The matrix', waarmee deze dure special effects-film een goede tweede werd in de Oscarregen. De Oscar voor de beste buitenlandse film ging, zoals verwacht, naar 'Todo sobre mi madre' van de Spanjaard Pedro Almodovar. Engeland speelde nog een kleine rol met Mike Leighs 'Gilbert & Sullivan-biopic' 'Topsy-Turvy' (Beste Kostuums en Beste Make-up). Nederland daarentegen zag haar twee nominaties (Paul Driessen met zijn animatiefilm '3 misses' en Pieter Jan Brugge als producent van 'The insider') niet bekroond. Alleen voor Paul Verhoevens 'Showgirls' was nog een alternatieve prijs weggelegd die een dag eerder werd uitgereikt: de 'Razzie Award' voor Slechtste Film van het Decennium. De duidelijk gemoderniseerde, zelfs naar de 'MTV-Awards' lonkende show, waarin Angelina Jolie als 'Adams Family'-verschijning de Oscar voor de beste vrouwelijke bijrol (in 'Girls interrupted') kreeg, verliep zo gladjes, dat zelfs ere-Oscar-winnaar Warren Beatty een verwacht politiek pleidooi achterwege liet. De Poolse regisseur Andrzej Wajda, eveneens ontvanger van een ere-Oscar, lachte vriendelijk naar een publiek dat zijn films waarschijnlijk nooit had gezien.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden