Ambachtelijke schoenen

(Trouw)

Hofleverancier Greve levert al meer dan een eeuw maatwerk voor Nederlandse mannenvoeten.

Het Brabantse Waalwijk was met zijn talloze leerlooierijen en schoenmakerijen ooit het bloeiende middelpunt van de Langstraat. Vandaag is er nog één kleine schoenfabriek over: hofleverancier H. Greve BV, gespecialiseerd in handgemaakte herenschoenen.

Hoe overleeft zo’n bedrijf in de huidige tijd? „Kwaliteit, pasvorm en vakmanschap zijn vanaf de oprichting in 1898 de pijlers van onze schoenfabriek geweest. En dat zijn ze nog steeds”, zegt Jos-Jan Greve (39). Zijn overgrootvader, bedrijfsoprichter Hermanus Greve, streefde ernaar stijlvolle, superieure en exclusieve schoenen te maken. Ook voor de nazaat blijft dit het essentiële uitgangspunt. „Wij willen goede schoenen leveren voor een schappelijke prijs.”

De clientèle wandelt af en aan de bescheiden toonzaal bij de fabriek binnen om een keuze te maken uit de collectie. Een deel van de schoenen is volgens ’confectiematen’ gefabriceerd en ook elders te koop. Die schoenen worden in de eigen fabriek in Roemenië gemaakt. De Waalwijkse fabriek richt zich volledig op maatwerk, te vergelijken met handgemaakte couture. Slechts acht medewerkers produceren hier met veel toewijding de schoenen. Het maken van één paar kost ongeveer vier uur. Omdat de schoenen tussendoor regelmatig moeten drogen duurt het hele vervaardigingproces zo’n veertien dagen.

Per week kan de fabriek circa 20 paar schoenen uitleveren. In de Roemeense ’confectie’-fabriek met 60 werknemers ligt de productie uiteraard hoger. Daar verlaten 400 tot 500 paar per week de fabriek. Greve: „De vergrijzing van onze werknemers in Waalwijk wordt zo zoetjesaan een probleem. We hebben hele trouwe mensen die al tientallen jaren bij ons in dienst zijn. Maar die gaan natuurlijk over enkele jaren met pensioen. Het aantrekken van jong personeel is moeilijk want bijna niemand hier wil dit vak nog leren. In Roemenië ligt dat anders. Jongeren hebben daar een grote liefde voor het ambacht en willen graag het vak in.”

Jos-Jan Greve heeft nooit getwijfeld of hij het familiebedrijf zou overnemen. Zijn vader was verantwoordelijk voor de productie en het gezin woonde naast de fabriek. „Van kleins af aan was de schoenfabriek mijn speeltuin en in de schoolvakanties werkte ik er altijd.” Na een detailhandelsopleiding, een leerzaam jaar als verkoper in een schoenenwinkel en een vervolgopleiding tot schoenenmodelleur, reisde hij naar Italië om ervaring op te doen. „Italianen zijn kunstenaars op het gebied van modellering en mooie schoenen maken. De Nederlandse mannenvoet is zwaarder en voller waardoor de Italiaanse modellen vaak te smal zijn en er te veel druk komt op de zijkant. Wij maken schoenen op Nederlandse leest. Onze collectie is niet zo modieus als de Italiaanse. We hoeven niet voorop te lopen, maar willen wel met de mode mee.”

Daarom richt het bedrijf zich sinds kort niet meer uitsluitend op de vaste mannen-met-kostuum-klanten, met een voorkeur voor klassieke modellen. Er is een tweede doelgroep toegevoegd: de spijkerbroekdrager. Voor Greve-nieuwe-stijl helpt Wim van Soest, directeur van Fros International, importeur en distributeur van A-merken, de schoenfabriek met de expansie. Van Soest: „Voorheen deed Greve alles zelf: ontwerpen, productie, levering en verkoop. De taken zijn nu verdeeld. Zíj zijn fantastisch in de productie, wíj doen de planning en het gehele verkooptraject in de Benelux.”

Van Soest initieert onder meer regelmatig maatweekenden. „Een schoenenwinkelier die Greve verkoopt en enkele collega’s van de plaatselijke middenstand, zoals een wijnhandelaar, kaasleverancier en een horlogewinkel, nodigen hun klanten uit voor een speciale middag. Veel mannen vinden dit een praktische en leuke manier van inkopen doen. Er is altijd één van de vakmensen van Greve aanwezig die schoenen kan aanmeten. Zo wordt een nieuwe klantenkring aangeboord.”

Greve levert geen orthopedische schoenen maar doet wel kleine aanpassingen. „Soms heeft de ene voet maat 41 en de andere 43 met een knobbeltje. Voor 500 euro heb je binnen enkele weken een paar goede handgemaakte maatschoenen thuis.”

Aan het ontwerpen van een nieuwe collectie gaan maandenlange voorbereidingen vooraf. Die doet Jos-Jan Greve grotendeels zelf. Door het bezoeken van trendseminars en de bestudering van internationale vak- en mannenmodebladen doet hij inspiratie op. Ook volgt hij nauwlettend de nieuwe collecties van schoenengrootheden zoals Jan Jansen en toonaangevende Italiaanse ontwerpers. „Als ik zie dat zij ineens met bijvoorbeeld krokodilachtige materialen komen dan zou ik zoiets ook kunnen overwegen. Maar wij geven er natuurlijk wel onze eigen Greve-draai aan.”

Een nauwe samenwerking met een leerfabrikant en hakkenleverancier resulteert in verrassend eigentijds schoeisel. Greve: „Ik wilde bijvoorbeeld een beetje klassieke schoen als basis maar dan met de neus van een sportschoen. Zo’n zolenleverancier ontwikkeld die dan exclusief voor ons. We hebben dus geen speciale ontwerper in dienst, maar de schoenen ontstaan eigenlijk. In feite werken we met een heel team die nieuwe lijnen en richtingen uit. We hebben wel een specialist die de pasvorm helpt perfectioneren. Want dat is uiteindelijk toch het allerbelangrijkst. Een vrouw koopt een schoen op het mooi, een man omdat hij goed zit.”

Alle leesten worden bewaard. In de fabriek staan ze in schoenendozen hoog opgetast. Hoewel het bedrijf zich uitsluitend richt op herenschoenen valt op de leestendozen ook hier en daar ’mevrouw’ te lezen. Greve: „Dat is eigenlijk nog een overblijfsel en service van vroeger. We maken soms nog een uitzondering, bijvoorbeeld voor een mevrouw van 94 die elk jaar hetzelfde paar bijbestelt.” Een andere service is de revisie. Jos-Jan Greve toont enkele afgetrapte Greve-herenschoenen, die op het oog reddeloos lijken. „Bij een revisiebeurt gaat de hele schoen uit elkaar en worden delen vervangen. Voor circa eenderde van de nieuwprijs kan de schoen weer lange tijd mee. Nieuwe aanschaffen is natuurlijk ook een optie.”

In de kleine schoenfabriek van Greve werken slechts acht medewerkers. Het maken van één paar kost vier uur, maar doordat de schoenen tussendoor moeten drogen, duurt het hele maakproces zo¿n twee weken. (FOTO'S MAS PETERS)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden