NieuwsAmazon

Amazon wil zijn concurrenten voorblijven, maar die strategie drukt op de winst

null Beeld AFP
Beeld AFP

Om de concurrentie voor te blijven moet Amazon fors blijven investeren. Ondertussen dreigen er onderzoeken naar concurrentiebeperking door het bedrijf.

Ook al is technologieconcern Amazon – na Microsoft – het op één na grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld, het concern blijft zijn spectaculaire groeicijfers volhouden. In het tweede kwartaal groeide de omzet met 20 procent, en dat was een stuk beter dan vooraf verwacht. Maar Amazon investeert zo fors dat de kosten net zo hard meestijgen, waardoor de winst vrijwel gelijk bleef.

De forse kostenstijging is het gevolg van het zoveelste plan van Amazon om zijn concurrenten altijd een stap voor te blijven. Nadat het bedrijf al meer dan 100 miljoen klanten aan zich wist te binden via het exclusieve Prime-abonnement, wil het nu de service voor de klanten van dit video- en winkelplatform verder opvoeren. Zij kregen al toegang tot zelfgemaakte televisieseries, waardoor Amazon inmiddels ook concurreert met videodienst Netflix. Nu moeten alle Prime-klanten de meer dan tien miljoen producten die zij kunnen bestellen nog dezelfde dag thuis bezorgd gaan krijgen.

Positieve feedback

Volgens oprichter, grootaandeelhouder en topman Jeff Bezos valt de nieuwe service in goede aarde bij zijn Prime-klanten. “We krijgen veel positieve feedback, en ook de verkopen zijn versneld gegroeid.” Prime-klanten betalen Amazon 119 dollar per jaar voor hun abonnement, wat door Bezos vooral wordt gebruikt om klanten aan zich te binden en concurrenten de voet dwars te zetten. Ook al kost dat op korte termijn meer dan het oplevert.

Het voornemen om de bezorgtijden tot dezelfde dag terug te brengen is een antwoord op toenemende concurrentie van bijvoorbeeld supermarktketen Walmart en warenhuis Target. Zij richten zich steeds meer op verkopen via internet, en proberen via snelle bezorging vanuit hun filialen aantrekkelijker te zijn dan Amazon. Recent adverteren zij met bezorging binnen twee dagen – maar dan zonder duur abonnement dat klanten bij Amazon wel moeten betalen.

Door fors te investeren om die concurrenten een stap voor te blijven, zet Amazon de strategie die het al jarenlang voert gestaag door: eerst zo veel mogelijk marktaandeel veroveren door klanten te binden en concurrenten achter zich te laten, om pas later daar ook winst uit te willen halen. Die strategie leek zich vorig jaar uit te betalen, toen Amazon na jaren van investeren ineens een forse winst behaalde. Maar de groei van die winst waar beleggers op rekenden, kwam er de afgelopen drie maanden niet.

Kapotgemaakt

Bovendien is het de vraag of de strategie van Amazon nog lang blijft werken. Amerikaanse toezichthouders, en zelfs president Trump en minister van financiën Mnuchin, hebben al aangekondigd onderzoek te gaan doen naar de dominantie van grote techbedrijven als Amazon. Vanwege hun positie zouden zij concurrentie beperken, innovatie tegenhouden en uiteindelijk de consument te veel laten betalen.

Waar bij de toezichthouders de aandacht vooral gericht lijkt op de echte techbedrijven als Google, Facebook en Apple, heeft de regering-Trump het gemunt op Amazon. “Als je kijkt naar Amazon, dan zitten daar bepaalde voordelen aan, maar ze hebben de lokale winkels in de Verenigde Staten kapotgemaakt. Het is dus geen vraag of ze de concurrentie hebben beperkt”, zei minister Mnuchin nog deze week.

Commissies

Ook in Europa loopt er onderzoek naar Amazon, en dat concentreert zich op een voor het bedrijf pijnlijk punt. Amazon verkoopt weinig eigen producten, maar is tegelijkertijd een dusdanig groot platform dat derden maar wat graag hun producten via Amazon willen verkopen. Inmiddels haalt het concern al zo’n 20 procent van zijn omzet uit commissies voor dergelijke doorverkoop. De Europese Commissie kijkt of het bedrijf daar geen oneigenlijk voordeel haalt uit het gebruik van data van andere bedrijven, en dat vervolgens toepast bij het ontwikkelen van eigen producten.

Voor de nabije toekomst maakt Amazon zich daar weinig zorgen over: de omzet zal blijven groeien in het tempo dat beleggers gewend zijn van het bedrijf. Maar de winst niet. Waar analisten voor het lopende kwartaal al rekenden op zo’n 4,4 miljard dollar winst, houdt Amazon het zelf op een schatting van zo’n 2,6 miljard – vergelijkbaar met het vorige kwartaal. Want de kosten om de concurrenten voor te blijven groeien net zo snel als de omzet.

Lees ook: 

Amerikaanse overheid wil machtige techreuzen aanpakken, maar onduidelijk is hoe.

 ‘Amazon is een communicatiemonopolist, een marktmonopolist en een aanbevelingsmonopolist.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden