Amazon verwarmt hipsterhart met handmade-afdeling

Beeld Pixabay

Wie graag zelfgebreide sokken wil voor de winter, hoeft niet langer oma lief aan te kijken, maar kan aankloppen bij Amazon. Vandaag heeft de grootste webwinkel ter wereld een homemade-afdeling geopend. Daar wordt alles verkocht wat een hipsterhart verwarmen kan.

Vanaf maart heeft Amazon creatievelingen in zestig landen gevraagd of zij hun producten willen verkopen via de webshop. Zodoende kan de koper vandaag kiezen uit 80.000 items vervaardigd door 5000 mensen van over de hele wereld.

Dat gaat van robuuste houten tafels van walnoothout tot oorbellen van pompoen tot notitieboekjes van bruin leer tot kleden die bestaand uit honderden veelkleurige gehaakte lapjes. Goedkoop zijn de producten niet, de webshop pretendeert geen veredelde kringloopwinkel te zijn en ambacht is kostbaar. Zo kost een houten bijzettafel gerust 700 euro.

Waar je bij Amazon niet altijd weet wie jouw sportschoen heeft gemaakt, staat bij de homemade producten een foto van de maker en wat informatie. Door producten een menselijk gezicht te geven, verdwijnt de associatie met massaproductie - die bij een grootbedrijf als Amazon al snel op de loer ligt, zegt Peter Faricy, het hoofd van de handmade-afdeling, tegen de New York Times.

Vintagelampen in een boetiekBeeld ANP

Geknutsel werkt beter in een boetiek
Cor Molenaar, hoogleraar E-commerce aan de Erasmus Universiteit, verwacht dat de hipsterafdeling van Amazon wel een succes kan worden. "Dit past helemaal in de trend dat mensen steeds meer onderscheidende producten willen kopen, waarvan ze weten hoe die gemaakt zijn."

Molenaar heeft wel één kritische kanttekening: "Ambachtelijke producten passen beter in de intieme setting van een boetiekje in een binnenstad dan bij zo'n gigant van een webwinkel als Amazon. Boetiekjes dragen bij aan de levendigheid van een binnenstad - je ziet grote winkels steeds meer naar de rand van de stad geraken. In kleine winkels kun je verrast worden door originele producten - dat is juist het leuke eraan. Dat werkt anders in een webwinkel, waar je producten snel kunt vinden."

Concurrentie en verloochening
Maar webwinkel Etsy heeft de laatste jaren wel succes als online marktplaats voor homemade producten. Nu gaat Amazon, die een omzet van 75 miljard dollar per jaar heeft, van dezelfde markt snoepen en zal Etsy genoodzaakt zijn verder te vercommercialiseren. Dit voorjaar ging het bedrijf al naar de beurs om 100 miljoen dollar (91 miljoen euro) op te halen om uit te breiden.

Etsy heeft nog steeds voordelen voor creatievelingen die graag naar de breinaalden of ander instrumentarium waarmee producten vervaardigd worden, grijpen. Makers moeten bij Etsy 3,5 procent van hun vraagprijs inleveren. Amazon wil 12 procent hebben. Maar daar krijgen makers wel een portie slimme marketing voor terug. En een groter bereik.

Dat Amazon nu op grote schaal homemade producten verkoopt, betekent een volwassenwording van de knutselindustrie. Maar ook een verloochening van de artistieke roots van een bedrijf als Etsy. De waarde van het platform op de markt daalde afgelopen half jaar sterk omdat makers vinden dat Etsy haar idealen verliest en te commercieel wordt. Nu Amazon dit ook doet zit er voor Etsy weinig anders op hiermee door te gaan. Zo wint het geld van de idealen die aan de basis lagen van de homemade-industrie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden