Amazon gaat overbevolkte streamingmarkt op, maar waarom?

meer keuze | Weer een aanbieder van online muziek erbij. Rijk zal Amazon er niet van worden, maar vaste klanten zijn ook wat waard.

De laatste zaken met platenlabels moeten nog worden afgewikkeld, maar daarna biedt ook e-commercebedrijf Amazon online muziek aan. Dat meldt de Financial Times. Opvallend, want muziekliefhebbers hebben nu al keuze zat uit streamingdiensten. Bestaande aanbieders als Spotify, Tidal en Apple Music lukt het maar niet om er veel aan te verdienen. Amazon heeft diverse motieven.

Hoe druk is het op de streamingmarkt?

Heel druk. In Nederland is vooral marktleider Spotify bekend, met 30 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Grootste concurrent is Apple Music met 15 miljoen betalende gebruikers. Maar ook Tidal, Deezer, Aupeo, Napster, Rhapsody, Slacker, Qobuz en zo'n twintig andere aanbieders bieden muziek aan. Bij dat rijtje voegen zich binnenkort Amazon en onlineradiostation Pandora. Ook Vevo, die videoclips aanbiedt, beraadt zich op het aanbieden van een streamingdienst.

Wat valt er op zo'n drukke markt te halen voor Amazon?

De streamingdienst is voor Amazon een manier om de vluchtge internetklant aan zich te binden, zegt Arnoud Wokke van techsite Tweakers. Het streamen kost bij Amazon net als bij de andere aanbieders een tientje per maand. Maar beschik je over een Amazon Echo, een multidisciplinaire speaker, dan betaal je de helft. "Zie het als een gratis tweede kop koffie", grapt Wokke. Die tactiek om gebruikers te strikken voor meerdere producten van één bedrijf wordt steeds gangbaarder. Apple doet dat met Apple Music, alleen beschikbaar voor iPhonebezitters. "Het gaat deze bedrijven minder om het verdienen van geld met de streamingdienst, dan om de relatie met gebruikers."

Gaat Amazon dan niets verdienen met het streamen?

Dat is de vraag. Spotify heeft in haar tienjarige bestaan nog geen cent winst gemaakt. Meer dan de helft van de inkomsten gaat naar platenmaatschappijen die beschikken over de auteursrechten van de gedraaide artiesten. Wat overblijft dekt Spotify's kosten. Amazon is druk in overleg met platenlabels. Het bedrijf wil meer aan rechten afdragen, in ruil voor exclusiviteit van bepaalde artiesten. Dat is bedoeld om concurrent Apple af te troeven.

Medelijden hoeven we niet te hebben. Volgens beursanalist Wim Zwanenburg van Stroeve Lemberger zorgen de abonnementskosten van een tientje per maand voor plezierige vaste inkomsten. Bovendien: informatie over muziekvoorkeuren van gebruikers maakt het gemakkelijker om ze andere diensten en producten te verkopen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden