Weblog

Altijd zonnnestroom dankzij slimme laadpaal

Marko Kruithof van Stedin en wethouder Lot van Hooijdonk zien toe hoe initiatiefnemer Robin Berg de eerste auto aan een slimme laadpaal koppelt. Beeld Oscar Timmers
Marko Kruithof van Stedin en wethouder Lot van Hooijdonk zien toe hoe initiatiefnemer Robin Berg de eerste auto aan een slimme laadpaal koppelt.Beeld Oscar Timmers

Utrecht heeft een laadpaal een beetje slim gemaakt, waardoor de auto's die er aan worden gekoppeld als tijdelijke buurtbatterij kunnen fungeren. Een wereldprimeur, die alleen in Nederland al miljarden aan besparingen kan opleveren.

Het idee is even simpel als logisch. Ook in Utrecht wordt steeds meer stroom opgewekt met zonnepanelen. In een zonnige meimaand kan dat overdag veel meer zijn dan er in het huis of kantoorgebouw met panelen op het dak wordt verbruikt. En dan wordt die stroom teruggeleverd aan het net. Dat net moet, op nationale schaal, voor vele miljarden worden verzwaard als we straks overal zonnepanelen gaan inzetten die stroom terugleveren.

Als je die stroom echter thuis opslaat in een batterij, of in de wijk in een grote buurtbatterij, dan heb je geen verzwaard net nodig. En als je de accu's van elektrische auto's daarvoor kunt inzetten ook niet. Bovendien hoef je in het laatste geval ook niet in aparte batterijen te investeren.

In de stad kan het kan lastig zijn om je e-auto thuis aan het net te koppelen, en dan is een slimme laadpaal dus eigenlijk een fantastisch alternatief. Twintig stuks moeten er om te beginnen in de Utrechtse wijk Lombok komen.

Niet alleen de gemeente is opgetogen over het plan, dat Utrecht internationaal op de groene kaart zet. Ook netbeheerder Stedin ziet het, dankzij die enorme besparingskansen, helemaal zitten. En General Electric, leverancier van laadinfrastructuur, en Nissan (van de populaire e-auto Leaf), doen mee, evenals nog diverse andere bedrijven.

Er zitten wel een paar haken en ogen aan het project. Iemand die 's middags zijn auto aan de laadpaal zet en 's avonds een flink eind moet rijden, wil wel zeker weten dat de accu dan vol is. Dat kan, want je kunt zelf aangeven of je accu ingezet kan worden als 'buurtbatterij'.

Batterijen hebben daarnaast niet het eeuwige leven. Als ze geladen en ontladen worden, neemt de capaciteit iets af. En dus zou je je accu eerder moeten vervangen als die vaak als buurtbatterij wordt gebruikt, zou je denken. Volgens Robin Berg van initiatiefgroep Lomboxnet valt dat enorm mee. "De accu's worden nooit helemaal ontladen. Zolang je dat niet doet is de slijtage niet meetbaar en past het gebruik als buurtbatterij prima binnen de garantie van zo'n tien jaar die bijvoorbeeld Nissan op de accu's geeft. Dat heeft Nissan ons zelf verzekerd."

Er zitten nog veel meer interessante invalshoeken aan deze laadpaal-ontwikkeling vast. Daarover binnenkort meer.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden