Altijd verbonden met internet? De technologiereuzen gaan op yoga-cursus

Man met smartphone.Beeld ThinkStock

Altijd verbonden zijn met het internet via een smartphone biedt vele voordelen. Maar een constante stroom aan notificaties en andere prikkels kan ook heel verslavend werken en is slecht voor de psychologische gesteldheid. Dit meent althans een toenemend aantal experts. De technologiegiganten zelf nemen nu maatregelen: voor hun eigen werknemers, niet voor de consumenten.

Dat meldt The New York Times. In Silicon Valley - het mekka van de techonologische sector - neemt het bewustzijn over de gevaren van overmatig internetgebruik in rap tempo toe. Onder andere Facebook, Google, Twitter, eBay, Zynga, PayPal, Microsoft en Cisco zijn met de kwestie bezig. Zij deden mee aan een evenement dat als doel had de balans terug te vinden in het digitale tijdperk. Hier werden onder andere speciale yoga- en meditatiesessies georganiseerd. Ook zetten steeds meer leidinggevenden hun apparaten op gezette tijden bewust uit om te ontsnappen aan de connectiviteit.

Volgens hen schaadt de constante stimulatie door pings, belletjes en updates de productiviteit en persoonlijke interactie, zo zeggen enkele technologieprominenten tegen de krant. Dit is opvallend, schrijft The New York Times, omdat de zorgen nu worden geuit door bedrijven die er baat bij hebben dat mensen zo lang mogelijk online zijn.

Erkende aandoening
Overmatig internetgebruik - ofwel Internet Use Disorder - wordt wellicht volgend jaar een officieel erkende aandoening. Op dit moment wordt onderzocht of de kwaal volgend jaar in de DSM 5, de nieuwe versie van het Amerikaanse handboek voor psychische aandoeningen, wordt opgenomen. De DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders), geldt in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek.

Hoewel de techonogiebedrijven hun werknemers adviseren af en toe offline te gaan en hun apparaten uit te zetten, willen ze geen verantwoordelijkheid nemen en maatregelen treffen die hun producten voor consumenten minder aantrekkelijk maken. 'We kunnen onze games wel minder leuk maken, maar mensen blijven er behoefte aan hebben. Zo zitten mensen gewoon in elkaar', zegt de medeoprichter van Zynga, maker van onder andere FarmVille. 'Technologiebedrijven zijn net zo min verantwoordelijk voor overmatig internetgebruik, als dat fastfoodrestaurants dat zijn voor obesitas.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden