Altijd op zoek naar verrassend talent

De eigenaars van The Frozen Fountain worden op de Woonbeurs gehuldigd voor hun jarenlange inzet voor Nederlands design. Maar heeft de woonwinkel nog wel toekomst? "We proberen het effect van de Applestore te bereiken."

De Woonbeurs duurt tot en met zondag 2 oktober en wordt gehouden in de Rai in Amsterdam. Entree: €18,50. Dagelijks open vanaf 10.00 uur. Maandag gesloten. Meer info: www.woonbeurs.nlDe Frozen Fountain: Prinsengracht 645, Amsterdam. Zeven dagen per week geopend. Meer informatie: www.frozenfountain.nl

Cok de Rooy geniet als hij 's ochtends op weg is naar zijn winkel, The Frozen Fountain, aan de Amsterdamse Prinsengracht. Heerlijk vindt hij het, winkelstraten die tot leven komen. "De bakker die al vanaf vijf uur bezig is, de bloemist die zijn boeketten buiten zet. Het is een heel plezierige, optimistische activiteit. Je zet je deur open in de verwachting dat er mensen binnenkomen."

Maar hoeveel reden tot optimisme hebben winkeliers op dit moment. Het gaat niet goed met de middenstand en zeker niet met De Rooys branche - meubels. In de binnensteden vind je al bijna geen interieurzaken meer en de boulevards, waar ze allemaal naartoe trokken, lopen slecht.

Natuurlijk merken De Rooy en zijn zakenpartner Dick Dankers ook dat het crisis is. "Mensen kunnen niet zomaar een bank van 4500 euro aanschaffen." Maar zorgen maakt hij zich nog niet. Zijn zaak heeft 'een heel degelijk fundament'.

Blijkbaar doen ze iets goed. Dat viel ook de organisatoren van de Woonbeurs op. Gisteren, tijdens de fesstelijke opening in de Rai, kregen De Rooy en Dankers de Woonpin opgespeld, de prijs die ieder jaar wordt toegekend aan 'mensen of organisaties die belangrijk zijn voor het Nederlandse interieur'.

Het geheim van The Frozen Fountain zit misschien in de eigenzinnigheid van de eigenaren. Begin jaren negentig waren ze de eersten die het werk van Nederlandse ontwerpers in een winkel gingen verkopen. Tot dan toe was het alleen in galeries te bewonderen. Maar De Rooy - hij noemt zichzelf een raswinkelier - wilde een lagere drempel. "We combineerden vernieuwend design met meubels van grote merken als Cappellini en Moroso. Dat was toen vreemd en nieuw. Met zo'n bundeling van producten maak je een eigen merk. Zo vestig je een naam." Op de vleugels van een inmiddels wereldberoemde generatie ontwerpers - Hella Jongerius, Piet Hein Eek, Marcel Wanders - werd The Frozen Fountain toonaangevend.

Nog steeds speuren De Rooij en Dankert naar jong talent en de zaak is vaak te klein om alle ontwerpen waarover ze enthousiast zijn te huisvesten. Met die gedrevenheid voldoen ze al jaren aan de aanbevelingen die branche organsisatie CBW Mitex eind vorig jaar opstelde voor de noodlijdende meubelsector. Klanten willen een unieke stijl en maatwerk, stelt het rapport. Daarin voorzien De Rooy en Dankert in ruime mate. Ze houden regelmatig exposities en geven ontwerpers zelfs opdrachten voor werk, dat vaak op het grensvlak van design en kunst ligt. De klant blijven verrassen, dat is de truc. Al weet De Rooy dat je niet moet overdrijven. "Er komen wel eens mensen binnen die vragen: 'Heb je nog iets nieuws?' Geloof me, als ik iets écht nieuws laat zien, rennen ze meteen de winkel uit." Als het gaat om meubels zijn mensen eigenlijk erg conservatief. We hebben vrij onwrikbare beelden bij begrippen als tafel, stoel en kast. "Maar je moet wel de nieuwsgierigheid weten te wekken", zegt De Rooy. Hij is zelf nogal gecharmeerd van de Applestore, waar klanten in vervoering raken van de nieuwe producten. "Die enorme geëngageerdheid van de consument met een iPhone of iPad - ik zie dat bij een bank of lamp nog niet zo snel gebeuren, maar we proberen dat effect wel te bereiken."

Ook de herkomst van producten wordt steeds belangrijker gevonden. Consumenten zijn, aldus CBW Mitex, bereid meer te betalen voor een kwalitatief goed product uit Nederland of, iets ruimer, Europa. "Mensen krijgen, via internet, veel informatie over productieprocessen. En dat maakt bij bepaalde groepen de wens groter om lokale producten te kopen", zegt De Rooy. "Onze belangrijkste toeleverancier, Piet Hein Eek, maakt alles in zijn eigen werkplaats in Nederland. Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Maar klanten zijn bereid daarvoor te sparen." De Rooy was onlangs op werkbezoek in China. "Ik was erg onder de indruk. Maar ik dacht ook: we zullen in Europa toch ook zelf weer eens iets moeten gaan maken."

Duurzaam ondernemen, ze deden het al voordat de term was uitgevonden. "Je moet kwaliteit leveren met een organisatie waarin iedereen dezelfde normen en waarden deelt. Goed personeel aannemen en een prettige werksfeer creëren. Dat is hard werken."

Natuurlijk propageert CBW Mitex ook een prominente aanwezigheid op internet, de grote concurrent van de fysieke winkel. Dat vond De Rooy wél een ingewikkelde opgave. "Internet is een uiterst neutraal medium. Het kent weinig fatsoensnormen", verzucht hij. "Als je iets in Groningen een euro goedkoper kan krijgen, regel je dat met een muisklik." Lange tijd wist hij niet hoe zijn winkel op internet gepresenteerd moest worden. "Je hebt waarschijnlijk wel gezien dat onze site nu waardeloos is. Ik heb er lang mee gewacht, terwijl ik wist dat het heel belangrijk was." Een website enkel om spullen te bestellen, dat lijkt hem niet geschikt voor de meubelbranche. "Bij meubelwebwinkels genereert men slechts 15 procent internetverkoop, en dan vooral kleine producten als lampen. Maar websites zijn wel heel belangrijk om mensen naar de showroom te krijgen."

Er wordt nu gebouwd aan een vernieuwde site. "Een geweldige club mensen is daarmee bezig. Ik heb wel het concept bedacht, maar anderen moeten het invullen. Ik weet alleen dat de site dezelfde kwaliteit moet hebben als de winkel."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden