Alternatieve Fyra in de maak

Vervoerders dienen plannen in voor nieuwe spoorverbinding Den Haag-Brussel

Het kan niet zo zijn dat Den Haag als internationale stad van vrede en recht géén rechtstreekse treinverbinding meer heeft met Brussel. Zo dwars zat het de Haagse wethouder verkeer Peter Smit, dat hij nu zelf een poging doet een treinlijn te exploiteren.

En dat lijkt te gaan lukken. De wet staat het toe, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) gaat akkoord en commerciële vervoerders happen toe. Tot 19 april mogen vervoerders een offerte indienen.

De Lage Landen Lijn, zoals Den Haag 'm noemt, is in feite de oude intercity Den Haag-Brussel. De Nederlandse Spoorwegen hieven de Beneluxtrein in december vorig jaar op, en lieten in plaats daarvan de Fyra rijden, de hogesnelheidstrein. Alleen doet de hsl-verbinding vanuit Amsterdam Den Haag niet aan.

Omdat de nieuwe V250-treinen stuk gingen, rijdt de Fyra helemaal niet meer naar Brussel. Om die lacune op te vullen, laten de NS nu tijdelijk toch weer intercity's rijden vanaf Den Haag Hollands Spoor. De gemeente Den Haag wil dat dit altijd zo blijft.

Omdat Den Haag de aanbesteding uitschrijft, mag die gemeente ook eisen stellen. De voorwaarden zijn dat je voor de intercity niet hoeft te reserveren en dat de trein één keer per uur rijdt. Voor de Thalys, die nog wel over de hogesnelheidslijn naar België rijdt, moet wel gereserveerd worden.

De rest van de invulling laat Den Haag over aan de deskundigheid van de vervoerder. Wie de vervoerders zijn die een plan in hebben gediend, houdt de gemeente geheim. Arriva heeft eerder laten weten wel wat in de Lage Landen Lijn te zien, net als Veolia. Ook de Nederlandse Spoorwegen zelf zouden een plan kunnen indienen, maar geven nu nog geen commentaar.

Volgens de wet mogen internationale treinverbindingen door commerciële vervoerders worden uitgebaat. Voorwaarde is wel dat 75 procent van de reizigers ook daadwerkelijk de grens over gaat en niet uitstapt op tussenstations als Delft, Rotterdam, Dordrecht of Roosendaal. Om dat te voorkomen wil de gemeente Den Haag deze reizigers een toeslag laten betalen.

Deze steden zijn allemaal zeer enthousiast, en ook het gemeentebestuur van Brussel is blij met het initiatief. De gemeente is in gesprek met spoorbeheerder ProRail en met de Belgische spoorwegen, die moeten onderzoeken of de Lage Landen Lijn in te passen is op het druk bereden traject.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden