Alsof je in zomervakantie kunt zorgen dat kwaliteit onderwijs hoger wordt

De studenten zijn woensdag kwaad uit het overleg met minister Ritzen en de universiteiten en hogescholen over de kwaliteit van het onderwijs gestapt. Waarom? De voorzitter van de Landelijke studentenvakbond (LSVb) en de coördinator van het Landelijk overleg progressieve fracties (LOF) geven uitleg.

Schaars waren de instellingen die enthousiast en met volledige studentenbetrokkenheid aan de slag zijn gegaan; terwijl toch ook hun handtekening onder het rapport staat. Schaars waren de momenten waarop de minister zijn toezeggingen en afspraken nakwam; en ook zijn handtekening stond onder het rapport. Schaars waren de momenten dat de Tweede Kamer de minister dwong om de afspraken uit het rapport na te leven; terwijl ook de Tweede Kamer heeft ingestemd met het rapport.

Om in aanmerking te komen voor een deel van de 500 miljoen gulden in het Studeerbaarheidsfonds moesten de universiteiten en hogescholen aangeven hoe zij de kwaliteit van het onderwijs zouden gaan bevorderen en evalueren, het zogenaamde kwaliteitsmanagementplan (KMP). De Inspectie voor het hoger onderwijs heeft deze plannen gewogen en er twaalf te licht bevonden. Deze instellingen kunnen dus geen projectsubsidies krijgen en moeten volgend jaar een verbeterd KMP ontwikkelen. Niks mis zou je zeggen, de afspraken zijn helder en volgend jaar krijgen de betreffende instellingen gewoon een nieuwe kans. Het geld blijft gereserveerd en de instellingen kunnen uit hun bedrijfsreserve de projecten voorfinancieren.

Maar nee. De minister heeft op eigen houtje besloten deze afspraken niet langer relevant te achten. Hij biedt de instellingen alsnog de mogelijkheid hun geld dit jaar te claimen. Zij moeten dan wel even snel hun kwaliteitsmanagementplan aanpassen. Dit uitstel noemt de minister een 'tussentranche'.

(Veel studenten vroegen zich al snel af of ze niet ook even een tussentranche konden construeren voor mensen die hun temponorm niet op tijd hebben gehaald...)

De LSVb had al in een eerder stadium aangegeven dat een tussentranche geen goed idee is. Na de Studentenkamer van 3 april had de minister de vele instellingen die hun plannen en projecten niet op tijd klaar hadden, al een maand uitstel gegeven. Vanwege het grote belang dat de LSVb hecht aan de verbetering van het onderwijs, hebben wij hier toen morrend mee ingestemd.

Het creëren van deze nieuwe tussentranche zal echter niet leiden tot een kwaliteitsverbetering. Wanneer er slechts een zomervakantie beschikbaar is om de KMP's aan te passen, zal het wel heel moeilijk worden om een verbetering te bewerkstelligen. De studentenbetrokkenheid en de betrokkenheid van democratische organen in het algemeen is al erg slecht geweest. Dat zal in een zomervakantie zeker niet beter worden.

Nu blijkt dat afspraken weer niet serieus genomen worden en dat eigenlijk geen enkele deadline serieus gehanteerd is, kan de LSVb niet anders dan zich distantiëren van het gekonkel in de landelijke hoger onderwijs politiek. De basis van elk samenwerkingsverband is dat je elkaar kunt vertrouwen, dat afspraken worden nagekomen en dat intenties worden gedeeld. Het vertrouwen dat de studenten keer op keer hebben gesteld in de betrokkenheid van de minister en de instellingen bij dit project is nu te vaak beschaamd.

De vele energie, betrokkenheid en ideeën van de LSVb kunnen veel nuttiger worden ingezet op de instellingen zelf en dan vooral op opleidingsniveau. Daar wordt het onderwijs gemaakt, daar wordt het onderwijs dus ook verbeterd. De conferentie die de LSVb over 'Kwaliteit en studeerbaarheid' heeft georganiseerd, het handboek dat is uitgegeven, de studenten-enquête die is gehouden en het boek dat kortgeleden is gepresenteerd; dit alles kan veel meer bijdragen aan onderwijsverbetering dan nog mreer tijd en energie verspillen in overlegcircuits waar iedereen bezig is met zijn eigen politieke spelletjes.

Dat wij nu uit het overleg gestapt zijn wil niet zeggen dat wij niet langer geloven in de verbetering van het onderwijs. Integendeel, de LSVb blijft streven naar een onderwijsstelsel waarin de student centraal staat. Onderwijs moet inspireren en motiveren. Onderwijs moet creativiteit stimuleren en zorgen voor de ontwikkeling van sociaal-vaardige, verantwoordelijke en kritische individuen. Het is daarvoor nodig dat het onderwijs uitgaat van het leerproces van de individuele student, dat er een persoonlijke band is tussen student en docent en dat er voldoende ruimte is voor studenten om te experimenteren en eigen keuzes te maken. Dat is waar 'Kwaliteit en studeerbaarheid' ooit voor stond. Dat is waar de LSVb voor staat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden