Alsof-ie gisteren van de band rolde

Steeds meer automerken herontdekken hun eigen klassiekers. En hun baasjes.

Aston Martin doet het. BMW ook. Mercedes-Benz adverteert ermee. Porsche opent zelfs officiële merkgarages alleen voor oude modellen, echte oldtimers en oldtimers-in-aantocht, de youngtimers. Fabrikanten herontdekken hun oude auto's en omarmen ze. Big business. Want niet langer hoeven eigenaren te zoeken naar dat ene 'speciale adresje' voor service en onderhoud, een adresje dat niet zelden is verstopt in een loods in een onbekend dorp aan de andere kant van Nederland.


Mercedes-Benz, het oermerk van het automobilisme, kent een groot aantal dealers dat zich 'Classic Partner' mag noemen. Die bekommeren zich niet alleen vol liefde over de oude pagodecoupés, maar ook over zaken-sedans uit de jaren negentig. BMW kent een classic-afdeling. Porsche pakt het groots aan met vier Classic Centers. Oude Porsches blijken populaire investeringsobjecten met soms kaakzakkend hoge prijzen: zes ton voor een speciale 911 uit de seventies is normaal.


Retromobielen zijn populair. Want nu is de tijd. Over een kwarteeuw rijden we in saaie elektrische robotauto's rond. Alleen freaks waarderen de elektronica-arme automobiel dan nog. Tegen die tijd staan de generaties die jeugdherinneringen hebben aan de gouden bermtoerismejaren op het punt van uitsterven. Het zijn die generaties die anno 2017 'klassiekerklanten' kunnen worden.


Autoconcern Jaguar-Landrover brengt deze klassiekerliefde op een hoger niveau. Landrover legt zich na de productiestop van het oermodel toe op restauratie ervan. Jaguar doet nu mee met het model waarvoor oudere generaties smelten: de E-type. In de nieuwe gezamenlijke Classic Works in Coventry restaureert Jaguar originele E-types tot nieuwstaat en verkoopt ze dan onder het adagium: 'Own a Genuine 20th Century Icon'.


Origineel is dit idee niet. Aston Martin heeft al jaren een Heritage-werkplaats waar oude modellen door fabrieksmensen worden gereanimeerd. Ze zien eruit alsof ze gisteren van de band rolden. Voor wie dit financieel boven de pet gaat, bieden officiële Classic-merkgarages uitkomst. Een oude BMW hoeft geen vermogen te kosten.


Het moet trouwens fijn zijn voor alle officiële merkmonteurs; klassiekers op de brug tussen de nieuwe auto's. Kunnen ze weer eens ouderwets sleutelen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden