Als wittebrood

'NEDERLAND BEVRIJD, onvergetelijke liedjes uit de oorlogsjaren', is de titel voor twee boxen met ieder zes cd's (PMF 90.820/90.895) die in 168 Engelse en Amerikaanse souvenirs de jaren rond 1945 in herinnering roepen. Willem Duys schrijft in de begeleidende tekst: 'Wat kwamen er opeens ontelbaar veel heerlijke songs uit de hemel gevallen, even welkom als het Zweedse wittebrood'.

Een foto waarop hij met Vera Lynn poseert onderstreept de sentimentele strekking van zijn verhaal. Inderdaad, Lynn, bekend om haar koosnaam Sweetheart of the forces, opent de reeks met 'We'll meet again'. Daarna volgt een sentimental journey langs vele vergeten sterren zoals George Formby, Bing Crosby, Glenn Miller, The Inkspots en Jimmy Dorsey.

De samenstellers rekken de bevrijdingsperiode echter wel erg ver op. Zo bracht Nat King Cole pas in 1950 'Mona Lisa' en in 1952 'Unforgettable' uit en had Louis Armstrong pas in 1956 een hit met 'Mack the knife'. Ten tweede zijn de liedjes zeer dun uitgesmeerd. Per cd hadden er in plaats van 14 nummers met gemak 20 op gekund; met een scherpere selectie had met één enkele box kunnen worden volstaan.

Van een geheel andere orde, maar evenmin gespeend van nostalgie, is de cd MUSIQUE QUIZ (Nobel Games-SMP 850.021B). In plaats van het gebruikelijke Scrabble of Risk kun je in huiselijke kring een popquiz spelen. De cd bevat 198 muziekfragmenten van hits uit de jaren zestig en zeventig. Met de bijgeleverde dobbelsteen wordt bepaald of de titel, de artiest dan wel het land van herkomst geraden moet worden. De spelleider, deejay genoemd, beheert het antwoordenboekje. Bij een goed antwoord ontvangt de speler een puntvormig kaartje. Heeft hij acht verschillende verzameld dan kan hij een cd-vormige cirkel op tafel leggen en is daarmee winnaar. Als extra bevat deze quiz-box een cd met 25 volledige originele hits.

Erg sixties maar bijna vergeten zijn De Clicheemannetjes, alias Koot & Bie in de kinderschoenen. VERHALEN AAN HET BILJART (Dureco 1159.852) bevat tien van hun oorspronkelijke radio-samenspraken. In plat Haachs blijkt 'dat onze helden iets onder de leden hebben', 'dat kleren ook de Clicheemannetjes maken' en 'dat zij filisoferen over de mens en zijn wereld'. Meligheid krijgt soms de overhand, toch overheerst de sublieme ongein die zoveel jaar na dato blijft boeien.

Hetzelfde gaat op voor de composities van Boudewijn de Groot die in diezelfde tijd furore maakte. Op ALS DE ROOK IS VERDWENEN (Mercury 526.352) brengen zestien Nederlandse en Vlaamse bands een eerbetoon aan hem in even zoveel De Groot-covers. The Scene geeft een hartverscheurende versie van 'De Waterdrager', Rowwen Heze charmeert met 'Malle Babbe'. Bettie Serveert spant de kroon met 'Drown butterfly drown', een Engelstalige bewerking van 'Verdronken vlinder'. Zonder de rook van toen resteert een even gedurfde als geslaagde plaat met een rookbommetje aan het slot.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden