Als student een baan slepen uit de strijd om duurzaamheid

Sustainability Challenge 2013, het bekt lekker internationaal. Toch is het in werkelijkheid een 'oer-Hollandse' duurzaamheidprijs. Doel van de prijsvraag is om studenten en het bedrijfsleven met elkaar kennis te laten maken. Thema van het project is 'big issues, radical changes'.

Morgen wordt op het Nationaal Sustainability Congres in Rotterdam de winnaar bekendgemaakt. Uit de handen van prins Jaime de Bourbon de Parme ontvangt het winnende groepje een Fairphone en de kans om een plek in het bedrijfsleven te bemachtigen. Volgens directeur Vincent van Velzen van het bedrijf SustainableMotion dat de wedstrijd organiseert, is het sowieso mogelijk om er een baan uit te slepen. "Er zijn nu al studenten uit de challenge aan het werk bij bijvoorbeeld energiebedrijf Alliander. De bedrijven zijn erg enthousiast over de studenten."

Aan het einde van de zomervakantie schreven ruim 160 studenten zich in om de duurzame vraagstukken van bedrijven als PostNL, Vitens, Alliander, BAM en Unilever op te lossen. Uiteindelijk zijn vijf groepen door de halve finale gekomen. "De groepen bestaan uit vijf studenten die allemaal verschillende achtergronden hebben, maar op een thema hetzelfde zijn, namelijk duurzaamheid."

Voor Alliander bedacht het team Glocal een manier om zonnestroom van boeren zo makkelijk en efficiënt mogelijk aan het elektriciteitsnet terug te leveren. Team Fris! kwam met de oplossing voor waterbedrijf Vitens om grondwater te beschermen tegen vervuiling door schaliegasboringen.

Voor BAM werd door het team Sustainabuild een duurzame manier van aanbesteden in de bouwwereld bedacht. De Groene Weg heeft voor PostNL een methode verzonnen om de postlevering in de binnensteden te verduurzamen. Voor Unilever bedacht het team '4 seasons' een aanpak om producten met duurzaam geteelde groenten nog bekender te maken voor de consument. De uitwerking van de ideeën blijft nog een verrassing tot de presentatie morgen.

Het is voor Van Velzen eigenlijk geen vraag meer of er een volgende editie komt. "Alle bedrijven van dit jaar zijn enthousiast geworden en willen volgend jaar weer meedoen." Grote kans dat de nieuwe editie niet meer zo op Nederland gericht is. "We willen volgend jaar heel graag internationale studenten en bedrijven in onze Challenge."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden