'Als je iets wil, dan maak je het gewoon'

De eerste baan maakt vaak diepe indruk. Beeldend kunstenaar Joep van Lieshout (51) begon bij een goudsmid. Momenteel heeft zijn Atelier van Lieshout onder andere een solo-expositie in de Grimm Gallery in Amsterdam.

CATRIEN SPIJKERMAN

"Ik wilde mijn eerste vriendinnetje graag iets moois geven. Een zilveren ringetje zocht ik, maar vond niets naar mijn smaak. 'Dan maak ik het zelf wel', besloot ik.

Ik ging naar de plaatselijke goudsmid in Oss, kocht een stukje zilver en een steentje, en trok me terug in ons schuurtje bij het huis. Ik zaagde het zilver, boog het, soldeerde, en vijlde. Het werd een gladde ring met een kastje erop waar het steentje - malachiet was het - in zat. Simpel maar mooi, eigenlijk was het heel goed gelukt.

'Nou', dacht ik. 'Dan kan ik ook wel een hanger maken voor mijn moeder.' Ik weer naar die goudsmid om een stukje zilver en een steentje. 'Goh', zei die vent, 'laat dan eens zien wat je maakt.' Best aardig, vond hij, en bood me aan iedere vrijdag bij hem in de werkplaats te werken. Zo kon ik het vak leren, en tegelijkertijd wat bijverdienen: één gulden vijftig per uur.

Joop Falke, zo heette de goudsmid, had een kleine werkplaats met een winkel eraan vast waar hij zijn sieraden verkocht. Er stond altijd klassieke muziek aan. Hij liet me reparaties doen, maar ook zelf sieraden ontwerpen. De ene keer moest ik familiegoud omsmelten tot een zegelring, dan weer smeedde ik een koperen beker uit één stuk. Ik was maar een jongetje van zestien, maar de man had vertrouwen in mij. Goud, zilver, zelfs diamanten - hij liet me overal mee werken.

Ik leerde er mijn vormgevoel te ontwikkelen: als je iets wil, dan maak je het gewoon. En als er een probleem is, dan maak je het alsnog. De wereld ligt dan aan je voeten. Goed kijken: hoe ziet het object dat je wil maken eruit? Het driedimensionale zet je om in een werktekening: een platte en tweedimensionale figuur. Die zaag je uit, en sla je in de juiste vorm.

Ik leerde bovendien hoe je vormen goed strak krijgt. Een sieraad moet je bijvoorbeeld vijlen. Kruislings, uit verschillende richtingen bewerk je de ring. Daarvoor moet je een vaste hand hebben die gedecideerde bewegingen maakt, anders gaat de vijl alle kanten op en wordt de ring hobbelig. Ik leerde dat gevoel kennen: 'Ik ben de baas, de vijl staat in dienst van mij.'

Ik had er veel plezier in, heb zelfs nog getwijfeld of ik naar de edelsmedenvakschool zou gaan, maar ik koos voor de kunstacademie. Want goudsmederij, dat kon ik nou wel. Bovendien is het maar een beperkt vakgebied - ik zocht naar meer avontuur. Het moest groter en grootser."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden