’Als je goed personeel wilt, zul je dat zelf moeten scholen’

Hij kent alle ’ins en outs van de telecomwereld’. Jean-Paul Eveleens (36) is namelijk net klaar met de basiscursus van The Phone House. Eveleens is filiaalmanager van de The Phone Housewinkel in Naaldwijk. Vanaf het moment dat hij in april bij de telecomwinkelketen ging werken, volgde hij voor de basiscursus iedere drie weken een aantal dagen training; een verplicht nummer voor iedere nieuwe medewerker van het bedrijf.

„We leerden in die trainingen onder meer de tariefstructuren van alle netwerken”,vertelt Eveleens over de inhoud van de trainingen. „Je moet de klant precies kunnen uitleggen wat de verschillen zijn tussen bijvoorbeeld KPN, T-Mobile en Vodafone.”

Alle producten en diensten die hij verkoopt, kwamen in de trainingen van A tot Z aan bod, zegt Eveleens. „Zo leerden we alles over databundels, dat wil zeggen internet op de mobiele telefoon en roaming, bellen in het buitenland. Bijvoorbeeld hoeveel iemand moet betalen als hij wordt gebeld in het buitenland, en hoe het zit met voicemails afluisteren in het buitenland.”

De trainingen gingen hem makkelijk af. Hij heeft dan ook al acht jaar ervaring in de telecombranche. Voorheen werkte hij in een netwerkwinkel. Eveleens vindt het een goede zaak dat zijn bedrijf de cursus verplicht stelt voor alle nieuwe werknemers. „Die dingen leer je namelijk niet op school. The Phone House wil natuurlijk goed personeel. Dan zal ze het voor een deel zelf moeten scholen.”

Vooral zijn klasgenoten die nog geen ervaring hadden in de telecombranche, hebben heel veel nieuws moeten leren. De telecomleerlingen stimuleerden elkaar, vertelt Eveleens. „Dat zijn leuke dingen. Als we bijvoorbeeld net een training over adsl-abonnementen op de mobiele telefoon hadden gehad, belde ik de week erna mijn klasgenoten van andere filialen op om te vragen hoeveel zij van die abonnementen hadden verkocht na de training.”

„De telecomwereld staat nooit stil, elke week verandert er weer wat.” Daarom heeft Eveleens tijdens zijn eerste maanden bij de winkelketen ook andere cursussen gevolgd. „Vorige maand werden we bijvoorbeeld uitgenodigd door een bedrijf voor een training over een nieuw soort heel kleine laptop. En toen de nieuwe iPhone deze zomer uitkwam, moesten we op internet eerst een training volgen en een certificaat halen om de iPhone te mogen verkopen.”

Zelf houdt Eveleens de nieuwste ontwikkelingen goed bij. „Dat is geen scholing, dat is interesse. Ik vind het gewoon leuk om te weten wanneer het nieuwste model van bijvoorbeeld Nokia uitkomt, en wat je er allemaal mee kan. Klanten houden dat ook bij. Stel dat er één komt die er meer van weet dan ik, dan zou ik mezelf een prutser vinden.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden