'Als je goed lacht, kun je beter huilen'

Als voorproefje op het Filmfestival van Rotterdam toert de betoverende avonturenfilm 'Les Géants' al door het land. De Waalse scenarist en regisseur Bouli Lanners liet zich inspireren door zijn lievelingsboek 'Huckleberry Finn' en door de film 'Deliverance'.

'Half België had zijn kinderen naar de casting van mijn film gestuurd", grinnikt Bouli Lanners, "terwijl we maar drie jongetjes nodig hadden." Het is daags na de geweldige ontvangst van 'Les Géants' in Cannes. Lanners (46), die in België ook bekend is als Samagas, naar de Koning van de Grieken uit de film 'Astérix aux Jeux Olympiques', poseert in een strandtent voor fotografen. Zijn jonge hoofdrolspelers rollen op de achtergrond lachend door het zand. Het zou zo een tafereel uit Les Géants kunnen zijn, waarin het drietal met eenzelfde aanstekelijke energie een zomer lang door de bossen struint, kleren scheurt en kattekwaad uithaalt.

Ze zijn in de magische leeftijd tussen kind en tiener, ergens tussen 13 en 15 jaar. Nog niet volledig in de ban van hun hormonen. Wel lonkend naar vrijheid en zelfstandigheid, en wild genoeg om zonder ouders op ontdekkingstocht te gaan, vuurtjes te stoken, sigaretjes te roken. Drie prille tieners als giganten (géants) in een film die je terugslingert naar de eindeloze zomers van je jeugd. Slapen in een hut. Ravotten in het bos. Dobberen op het water. Armen en benen vol schrammen.

In de film draait het om twee broertjes die aan hun lot worden overgelaten door hun drukke ouders, en die er samen met een vriendje het beste van proberen te maken. "Eigenlijk is het een triest verhaal", zegt Lanners, "maar de pijn van de afwezige moeder wordt bestreden door veel lol met elkaar te maken. Als je goed lacht, kun je beter huilen."

"Een belangrijk boek in mijn leven was 'Adventures of Huckleberry Finn'", vervolgt Lanners. "Het is een 19de eeuwse Amerikaanse roman, door Mark Twain gesitueerd aan de oevers van de Mississippi. Hij gaat over twee jongetjes, Huck en Jim, die samen op een vlot de rivier af varen, en avonturen beleven. Ik ben voor 'Les Géants' ook op zoek gegaan naar een grote rivier. Die vond ik in het zuiden van België en het noorden van Luxemburg, ergens op die grens."

In zijn eerste twee films speelde de natuur al een belangrijke rol. 'Ultranova' en 'Eldorado' waren verrukkelijke zwarte komedies met een tedere, melancholieke ondertoon, die door de prachtige landschapsfotografie van vaste cameraman Jean-Paul de Zaetijd een opmerkelijke filmische allure hadden. Ook het platteland in Les Géants komt door het extra brede Cinemascope-formaat mooi tot zijn recht in de bioscoop.

"Met Les Géants wilde ik een film maken die helemaal in de natuur speelt, in de bossen, bij de rivier", vertelt Lanners. "Ik wilde een soort sprookje maken. Zonder stadsruis. Een van mijn favoriete films is 'Night of the Hunter' met Robert Mitchum, een film uit de jaren vijftig die ook aan de oevers van een rivier speelde. Ik heb zelf achttien jaar op een rivier gewoond. Ik heb mijn boot net verkocht, een paar maanden geleden. Het is erg wennen."

"'Deliverance' heb ik wel tien keer gezien, een geweldige horror uit de jaren zeventig", vertelt Lanners nog geestdriftiger. "Jon Voight en Burt Reynolds gaan een kanotocht maken op een rivier in de Appalachen. Het is een survival-weekend van vier mannen dat compleet uit de hand loopt. Tijdens het schrijven aan Les Géants luisterde ik naar folkmuziek en moest ik vaak denken aan de banjo in Deliverance en dat ik voor mijn film ook zo'n sterke sound wilde."

Lanners kwam uit op een prachtige, dromerige score vol hemelse gitaarliedjes van de Gentse singer-songwriter Bram Vanparys, beter bekend als 'The Bony King of Nowhere'. "Vanparys was de hele tijd met ons op de set. Hij heeft de muziek geschreven tijdens het maken van de film. Dat was een bewuste keuze, om de componist uit te nodigen op locatie. De muziek is er niet achteraf opgeplakt. Ze vloeit echt voort uit de filmopnamen, uit de sfeer in het bos."

De natuur is en blijft een voorname inspiratiebron voor het werk van de Waalse regisseur, evenals familie. Na Ultranova en Eldorado' treffen we ook in 'Les Géants een familie op drift. "Ik weet niet wat het is", zegt Lanners, "maar als ik ga schrijven, kom ik steeds uit bij een gebroken gezin. Ik bedenk het niet van te voren. Maar na drie films kan ik wel zeggen dat het een soort obsessie is in mijn leven. Ook in mijn volgende film, die ik deels in de Ardennen ga opnemen en deels in mijn geliefde Schotland, gaan mensen op zoek naar een alternatieve familie. Zoals de kinderen in Les Géants. Ze krijgen geen liefde van hun moeder, en ontwikkelen een heel sterke vriendschap, en daarmee een nieuwe familie."

Breed aanbod
Het 41ste Filmfestival van Rotterdam opent op 25 januari met de Franse romanverfilming '38 Témoins' van de Belgische regisseur Lucas Belvaux. Een speciaal programma is gewijd aan het werk van de Chinese kunstenaar, activist en filosoof Ai Weiwei. De omwentelingen in de Arabische wereld zijn aanleiding voor een programma met films uit Syrië, Egypte en Libanon. Cultliefhebbers kunnen hun hart ophalen bij Braziliaanse 'trashfilms' uit de jaren zeventig en tachtig. Wie zelf eens een filmpje wil maken, kan aan de slag in de Rotterdamse galerie Roodkapje, waar de Franse filmmaker Michel Gondry (bekend van 'Eternal Sunshine of the Spotless Mind') workshops geeft. Het festival vertoont ook films die later in de bioscoop komen, zoals 'Wuthering Heights' van Andrea Arnold, 'Shame' van Steve McQueen, 'Hugo' van Martin Scorsese, 'A Dangerous Method' van David Cronenberg, 'Le Havre' van Aki Kaurismäki en 'Nick' van de Nederlandse regisseur Fow Pyng Hu.

Regisseur en acteur
'Les Géants' toert momenteel door het land en is vanaf 25 januari te zien op het Filmfestival van Rotterdam, en in de bioscoop. Regisseur Bouli Lanners treedt later dit jaar op als acteur in 'Un Goût de Rouille et d'Os' van de Franse regisseur Jacques Audiard, en - als de Normandische krijgsheer Olaf Grossebaf - in de nieuwe Asterix-film 'Astérix & Obélix: Au Service de sa Majesté'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden