’Als je adopteert, vinden ze je een halve crimineel’

„Waar heb jij je kind gekocht?”, krijgen adoptieouders steeds vaker te horen. Ze richtten een actiegroep op tegen negatieve publiciteit.

Iris Pronk

„Ik ben geen wanhopig, kinderloos iemand,” zegt de Twentse wijkverpleegster en adoptiemoeder Bertine Tieman (44). En haar drie kinderen – afkomstig uit Sri Lanka, Ethiopië en China – zijn ook niet geroofd of gekocht maar keurig geadopteerd volgens wettelijke regels.

Toch is dat het beeld waartegen Tieman en haar kinderen zich steeds vaker moeten verweren: aan adoptie kleeft tegenwoordig een luchtje van kinderroof en kinderhandel. En adoptieouders zouden zo verblind zijn door hun eigen kinderwens, dat ze voor dat luchtje liever hun neus dichtknijpen.

„Binnenshuis hebben we het heel goed”, zegt Tieman, „Maar zodra we naar buiten treden...” Dan komen de suggestieve vragen, zoals laatst aan haar oudste zoon Kenneth (14): „Ben jij niet bang dat jij ook illegaal geadopteerd bent?”

Vragen als deze worden ingegeven door recente incidenten: een Nederlands stel probeert in Sri Lanka een baby te kopen, nota bene via een taxichauffeur. Franse hulpverleners gaan in Tsjaad ’oorlogswezen’ halen. En deze week was Meiling weer in het nieuws, de adoptieorganisatie die volgens tv-rubriek ’Netwerk’ bij kinderroof in India betrokken is.

„Het is natuurlijk goed dat misstanden in het nieuws komen”, zegt Tieman. Maar ze vindt dat het beeld van adoptie in de media de laatste tijd ongenuanceerd en eenzijdig negatief is. En daar hebben zij en haar gezin last van: „Die berichten verhogen het gevoel van veiligheid bij mijn kinderen niet.”

Ook Marc Daverveldt (46), vader van een achtjarig Chinees meisje en oprichter van het Adoptie Ouder Overleg, wijst met een beschuldigende vinger naar de media: „Wij voelen ons in een hoek gedrukt, wij voelen ons niet begrepen en verkeerd geciteerd.” Adoptieouders worden volgens hem afgeschilderd als halve criminelen, terwijl ze niets met kinderhandel te maken willen hebben.

Een recente tv-uitzending van het KRO-programma ’Reporter’ – waarin de ’adoptie-industrie’ volgens Daverveldt op nogal tendentieuze wijze in beeld is gebracht – was de aanleiding voor het oprichten van een actiegroep. Die heette eerst Stop Negatieve Adoptie Publiciteit (Snap) en nu Balans in Publiciteit Adoptie (Bipa). De groep, waarbij zich tot nog toe zo'n veertig ouders hebben aangesloten, manifesteert zich voorlopig vooral als gespreksgroep op internet.

Bipa-woordvoerder Marc Daverveldt legt uit wat het doel is van de oudergroep: „We willen laten zien dat Nederlandse ouders hun kinderen allemaal op volstrekt legale wijze hebben geadopteerd.”

Adoptieouders zijn te goeder trouw, ook dat wil de oudergroep uitdragen. „We zijn zelf misschien te veel in slaap gesukkeld. We dachten jarenlang: we hebben de publieke opinie voor een belangrijk deel mee”, aldus Daverveldt. Nu dit niet langer het geval is, willen de Bipa-ouders actie ondernemen, al weten ze op dit moment nog niet precies welke actie.

Bipa-oprichtster Margot Dekker (41), adoptiemoeder van een Ethiopisch meisje en een Colombiaans jongetje, benadrukt hoe belangrijk het is dat adoptie weer een positiever imago krijgt: „Blijft het beeld zo negatief, dan ben ik bang dat onze kinderen straks als volwassenen veel meer problemen krijgen met hun adoptie.”

Bertine Tieman – die overigens geen lid is van de groep – zou het vooral fijn vinden als haar kinderen niet door jan en alleman op hun adoptieachtergrond worden aangesproken. „Mijn oudste zoon vindt het soms zelf al moeilijk genoeg om geadopteerd te zijn. Het enige wat je wil op je veertiende is: niet afwijken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden