De Megastad

Als ik zelf niet rijd, neem ik ‘s avonds de vrouwentaxi naar huis

null Beeld AP
Beeld AP

Met een paar vriendinnen ga ik eens in de maand een nieuw restaurant uitproberen in Nairobi. Vaste ingrediënten zijn lekker eten, een wijntje of twee en veilig vervoer. Dat laatste is een zorg voor vrouwen in deze stad, waar aanrandingen en verkrachtingen regelmatig voorkomen.

Nairobi behoort weliswaar niet tot de steden met de allerergste statistieken voor seksueel geweld. Maar ik ken persoonlijk te veel vrouwen die eronder geleden hebben. Die vorm van criminaliteit doet zich ook voor in het openbaar vervoer en taxi's. Conducteurs in de bus betasten ongewenst vrouwelijke passagiers terwijl ze helpen met instappen. Het kan erger, want het is ook al enkele keren voorgekomen dat hele bussen worden gekaapt. Passagiers werden ontdaan van hun bezittingen en vrouwelijke inzittenden werden verkracht.

Ook taxi's zijn niet meer zo veilig, zoals onlangs de verkrachting bewees van een vrouwelijke passagier door een Uber-chauffeur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de taxi-app An Nisa (de vrouwen) een warm onthaal kreeg toen die een paar maanden geleden op de markt kwam. Het is een taxidienst voor vrouwen, door vrouwen. Als ik zelf niet rijd, maak ik vooral 's avonds gebruik van An Nisa. Het is hier het hele jaar door rond 7 uur donker en dat is het tijdstip dat vrouwen zich minder veilig gaan voelen op straat.

Een An Nisa-chauffeur vertelde dat opmerkelijk veel passagiers naast haar gaan zitten in plaats van achterin. Een teken volgens haar dat ze zich veilig voelen. Mij is hier op het hart gedrukt om in een taxi altijd te checken of het kinderslot er niet op zit zodat vluchten kan als het moet. Ik vond dat eerst paranoïde maar door verhalen in de media en ervaringen van anderen, heb ook ik er een gewoonte van gemaakt.

Macho-maatschappij

An Nisa komt voort uit twee overwegingen. De initiatiefneemster is een moslima die er de voorkeur aan geeft om niet bij onbekende mannen in de auto te stappen en daarnaast haar gevoel van onveiligheid in Nairobi. Ze wees me op de resultaten van een onderzoek dat concludeert dat 14 procent van vrouwen tussen 15 en 49 jaar in ieder geval één keer te maken heeft gehad met seksueel geweld. Mogelijk ligt dat aanzienlijk hoger. Veel vrouwen doen geen aangifte uit schaamte. Bovendien neemt de politie meldingen van seksueel geweld weinig serieus.

In de conservatieve macho-maatschappij die Kenia is, hebben veel mannen kritiek op An Nisa. Discriminatie en seksesegregatie, luidt hun oordeel. De vrouwelijke chauffeurs krijgen het ook te verduren van hun mannelijke collega's bij andere taxidiensten. Ze worden niet alleen uitgescholden, maar soms zelfs bedreigd. Een An Nisa-chauffeur concludeert dat het jaloezie is. Andere taxi-apps incasseren 15 tot 25 procent van elke rit terwijl dat bij An Nisa slechts 10 procent is.

Seksesegregatie of een betere betaling, het kan mij allemaal niet zoveel schelen. Na mijn avondje uit met vriendinnen voel ik me veiliger in een taxi met een vrouw aan het stuur, die me thuis aflevert aan de rand van Nairobi, waar verlichting schaars is.

Uitdijende metropolen bieden een groeiend deel van de wereldbevolking onderdak. Hoe houden de mensen het daar leefbaar? Lees meer verslagen van Trouw-correspondenten uit hun eigen megastad in het dossier ‘De Megastad’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden