'Als het kan baldadig'

De televisie is een ander medium geworden, stelde de ene hoogleraar (Jan van Cuilenburg, Communicatiebeleid aan de Universiteit van Amsterdam). De versnippering van de kijker is illustratief. ,,Vroeger was de tv een vriend, tegenwoordig slechts een wegwerpartikel.''

Wees welkom Nova Nieuwe Stijl. Het vlaggenschip van de publieke omroep heeft zo zijn eigen manier gezocht om de problemen van deze tijd het hoofd te bieden. Maar volgens de geleerden met averechts effect.

Een andere professor op het congres over de toekomst van de Nederlandse omroepen, vorige week, haalde juist Nova aan om zijn sombere stelling te illustreren. Volgens Egbert Dommering (wetenschappelijk directeur van het Instituut voor Informatierecht aan de Universiteit van Amsterdam) is de publieke omroep 'zo langzamerhand verdampt'. ,,Er wordt voor Nederland 1, 2 en 3 steeds meer ingekocht op concurrerende markten: programma's en programmamakers. Het beste voorbeeld is natuurlijk de recente komst van Jeroen Pauw, jarenlang RTL, naar nota bene Nova.''

Tsja, wat onderscheidt de publieke omroep nu nog? Immers, meer nog dan de spelprogramma's voor bejaarden waren het juist de journalistiek veeleisende actualiteitenrubrieken die Hilversum een eigen gezicht gaven. En zeker die op Nederland 3 verschenen, want volgens de netprofilering van twee jaar geleden moet dat het 'zware net' zijn.

De radicale koerswijziging van Nova, die in juni uitlekte, gaat maandag in. Het woord is dan aan de nieuwe presentatieduo's Jeroen Pauw en Clairy Polak (maandag, dinsdag, woensdag) en aan Felix Rottenberg en Matthijs van Nieuwkerk (donderdag tot en met zaterdag). Het politieke programma 'Nederland Kiest' fungeerde de voorbije weken als een leuk voorproefje.

Ook Nova ontkomt vanaf deze week niet meer aan de spraakmakende wetten, door de kijkcijfers gedicteerd, van vandaag de dag. ,,Nova moest veranderen'', stelt hoofdredacteur Rik Rensen. ,,Het was nog wel kwalitatief hoogstaand en gedegen, maar niet meer eigentijds. Het programma, voortgekomen uit de monopoliepositie van NOS Laat, was vergeten mee te gaan met z'n tijd. Niet voor niets zijn de kijkcijfers bijna gehalveerd.''

,,Het nieuws is veranderd. De hoofdrolspelers en hun emoties hebben meer gewicht gekregen. Het oude Nova had daar te weinig oog voor. Het was te weinig onderscheidend van het 'Nos Journaal'. Was een optelsom van reportages plus af en toe een gesprekje. Er bestond niet eens een gastenredactie. Logisch dat de gasten vertrokken toen er concurrerende programma's kwamen als 'Barend & Van Dorp', 'Het Elfde Uur' en 'Netwerk'.''

,,Nova was blijven steken in het verleden. Onze kijkers waren voor zeventig procent 55-plussers. Dat had met de presentatoren te maken, met het decor (dat de nieuwe 'beeldgeneratie' niet aansprak) en met de stijl van interviewen. Vanaf nu willen wij oprecht nieuwsgierig zijn, tegenstellingen zoekend, confronterend ook en waar kan baldadig. We zijn niet langer alleen gericht op het ontrafelen van de inhoud van de zaak, maar ook op zoek naar de persoon daarachter.''

De rol van de nieuwe presentatoren zal dus groot zijn. Waarom ook niet? Philip Freriks stelt zichzelf in het achtuurjournaal (publieke omroep!) ook op een andere manier in dienst van het nieuws dan in het verleden een Harmen Siezen. Nieuws is trouwens nooit objectief geweest.

Hoewel deze lossere, persoonlijkere benadering van de actualiteit 'commerciële' trekjes heeft, houdt de publieke omroep oog voor zijn bijzondere taak. Rensen: ,,'Barend & Van Dorp' is een amusementsprogramma met een vernislaagje journalistiek. Nova zal zich daarvan blijven onderscheiden, maar wel op een eigentijdse manier.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden