Als het erop aankomt, hebben joden dan iets aan die interreligieuze dialoog?

De ultra-orthodoxe krullepijpen, zwarte jassen en dito hoeden zijn dezer dagen niet weg te slaan uit het straatbeeld van Buitenveldert, meldt het Nieuw Israëlietisch Weekblad (NIW). Naar de reden hoeft het niet te raden. De Amsterdamse wijk wordt sinds kort overspoeld door volgelingen van de voortvluchtige 'seksrabbijn' Eliezer Berland. Eerder haalde een geruchtmakend bezoek aan Texel het landelijke nieuws. Zijn volgelingen waren uit alle hoeken van de wereld naar Nederland gekomen om Berland te steunen en met hem op een Texelse camping Grote Verzoendag te vieren.

Berland liep vorige maand bij een tussenlanding op Schiphol tegen de lamp. De uit Jeruzalem afkomstige rabbijn wordt in eigen land verdacht van aanranding van verschillende vrouwen. Hij reist al twee jaar de wereld over om uit handen van de Israëlische justitie te blijven. In november beslist de Nederlandse rechter of hij uitgeleverd wordt aan Israël.

Zijn volgelingen werpen de beschuldigingen aan het adres van hun leider natuurlijk als 'leugens' van de hand. Maar wie heeft die leugens bedacht? Daarvoor hebben ze een originele verklaring: de rabbijn zélf. "Wij denken dat hij ze zelf heeft verspreid, om de mensen te misleiden", zegt de 46-jarige Israëliër Moshe tegen het NIW. "Zoals we God niet kunnen begrijpen, kunnen we een tsadiek, een rechtvaardige, vaak ook niet begrijpen. Er is een verhaal dat de Ba'al Sjem Tov, de grondlegger van het chassidisme, zo opging in zijn gebed dat hij een rood hoofd kreeg. De mensen dachten dat hij dronken was, dus zette hij een glas wodka naast zich neer. Op die manier verhulde hij zijn heiligheid."

Rare jongens, die rabbijnen.

Intussen heeft zijn verblijf in Amsterdam, waar hij na Texel neerstreek, nogal wat teweeggebracht, aldus het NIW. Slechte publiciteit, dat in elk geval. Berichten in kranten over "mensen die op straat slapen of er zelfs hun behoefte doen". Kinderen die zonder toezicht op sokken rondzwerven. Klopt dat beeld? Zijn ze echt zo achenebbisj? Het NIW ging op onderzoek uit en bezocht de wijk. Van alle 'commotie' merkte het weinig. Er schijnen volgens een anonieme buurtbewoner wel 'groepjes joodse mannen' langs de huizen te gaan. "Waar een mezoeza hangt, zouden ze om geld vragen." En, zo ontdekt het blad, stiekem hopen velen dat de rechter Berland uitlevert in november. Want voor je het weet, moeten ze die buitenissige club permanent opvangen in Buitenveldert. Daar is de joodse gemeenschap veel te klein voor, vindt opperrabbijn Jacobs. "Een deel van deze groep kan zijn eigen broek niet ophouden", zegt rabbijn David Gaillard. "Ik heb uit verschillende hoeken gehoord dat ze hier niet welkom zijn."

Zo is er binnen religies al genoeg frictie. En dan moet het tussen die religies ook nog allemaal vreedzaam verlopen. De Katholieke Raad voor Kerk en Joden probeert al zestig jaar door dialoog een goede verstandhouding tussen christenen en joden te bevorderen. Of het geholpen heeft? De KRI-Kroniek straalt iets onzekers uit. Het klimaat voor joden in Nederland wordt er niet beter op, stelt de redactie teleurgesteld vast. Deze zomer zijn 'oude wonden' weer opengegaan, met demonstranten in Den Haag die 'mawt al Yehud', dood aan de joden, roepen, of 'fuck de Talmoed!' Na zestig jaar dialooggroepen, conferenties en goede bedoelingen is dat zuur. "De meesten van ons hebben nooit iets anders meegemaakt dan vrede", aldus het blad. "Maar wat als de situatie nu ingrijpend zou veranderen? Als het er echt op aankomt, hebben we dan iets aan die interreligieuze dialoog gehad?"

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden