Als de flappentap in het weekeinde het pasje opeet (1)

De burger die denkt met pinpas altijd verzekerd te zijn van geld, komt bedrogen uit. Als op een zaterdag de flappentap weigert, hang je. Zelfs als in dit geval de Rabo-bank toevallig open is voor een klant-gerichte actie. Beter is het bankmedewerkers dan te mijden. Zij zijn bezig met klanten-trekken, geloven heilig in de wonderen der techniek en wijzen slachtoffers van falende automaten de deur.

BIJDRAGEN: ANNETTE KARIMI; JAN ZEEGERS

Afgelopen zaterdagochtend wilde een pashouder in het Leusderweg-filiaal van de Rabo-bank in Amersfoort geld pinnen. Na het intikken van code en bedrag slikte het apparaat de pinpas in. Er was, knipperde op het beeldscherm, sprake van een storing. Wel vloog een klein papiertje uit het geldvakje. Daarop stond het telefoonnummer van Interhelp.

“U heeft geluk”, vertelde een meneer aan de andere kant van de lijn. De Rabo-banken hielden die dag een speciale actie en waren geopend vanaf tien uur. “Zij kunnen u helpen.” Het filiaal van het falende apparaat bleef gesloten. Het hoofdkantoor bleek open.

“Deze speciale actie-dag is voor mensen met een hypotheek-aanvraag”, gaf daar een toegesneld heerschap te verstaan en keek veelbetekenend richting deur. “Vervelend, ja, ja, maar wij kunnen nu niet helpen. Tijdsloten, algemene beveiliging, alarm”, liet de Rabobank-medewerker wat gewichtige termen vallen.

Maar hoe was zo'n storing mogelijk en waarom was er geen rampenloketje van de bank om platzakke burgers het weekeinde door te helpen? De Rabo-bankmedewerker suggereerde minzaam dat het saldo in de min stond. Daarom had het apparaat meteen de pas opgevreten.

Maar dat was niet het geval. Bij het betreffende filiaal liepen verschillende mensen uit het hokje van de automaat. Het apparaat was 'gestoord' geraakt en gaf niemand een rooie rotcent meer. Allemaal rood saldo? “Nee, het kan àbsoluut niet”, hield de medewerker stug vol.

Hoe nu het weekeinde door te komen met lege provisiekasten en geldverslindende uitgaansplannen? Ach, zei deze bankmedewerker, dit ongelukje was deels eigen schuld. “Dat kan gebeuren als je het risico neemt om op het laatste moment geld te willen halen voor het weekeinde.” Maar bankautomaten zijn toch juist bedoeld om buiten kantooruren geld op te nemen?

Wanneer is zo'n ingeslikte pas dan weer terecht? De gedoodverfde zwart-pinner wil zich maar zo snel mogelijk uit de voeten te maken. “Dinsdag of woensdag.” De Rabobank-medewerker verklaarde met enig ongeduld de wachttijd: “Wij (de bank) rijden niet met wagentjes rond om ingenomen passen terug te brengen, mevrouw. Die worden met onze post verstuurd.”

Als de flappentap in het weekeinde het pasje opeet (2)

Het kan ook anders. Vrijdagavond na het werk, een mooi moment om voor het weekeinde enige contanten uit de giromaat te halen. Het is koud en een medewachtende zwarte jongeman zegt hartgrondig 'brrrrr'. Ha, aan de beurt: pasje in het gleufje, code ingetikt, bedrag ingetikt en het scherm antwoordt als vanouds dat de opdracht wordt verwerkt en dat het pasje er eerst uit moet worden genomen. Alleen, het komt niet. Na een seconde of twintig verschijnt op het scherm de mededeling dat het apparaat het pasje 'door een storing' heeft ingenomen en dat met een bon zal bewijzen. Hetgeen geschiedt.

Nu is het donker op straat en het bonnetje valt dus niet te lezen. Dat gebeurt pas de volgende middag, zaterdag dus, om een uur of twee. Wel met de nodige moeite, want het lettertje is erg klein èn erg slecht gedrukt. Maar goed, het servicenummer van de Postbank gebeld. Helaas: een bandje antwoordt dat de bank alleen service verleent op zaterdagen van 09 tot 12 uur, maar dat ze maandagmorgen de geachte cliënt weer ter wille zullen zijn.

Maandagmorgen, de servicetelefoon. Een dame antwoordt op de klacht laconiek, dat op het betreffende postkantoor het pasje hoogstwaarschijnlijk op z'n rechtmatige eigenaar ligt te wachten.

Maandagmiddag, het postkantoor. Bonnetje afgegeven plus legitimatie. En ja hoor, binnen een minuut schuift het pasje door het loket.

Eén minuut later: pasje in het gleufje, code ingetikt, bedrag ingetikt en het scherm antwoordt als vanouds dat de opdracht wordt verwerkt en dat het pasje er eerst uit moet worden genomen. En, ja hoor, daar komt het pasje en daarna het geld. Deze geldhaler is tevreden, maar nog steeds verbaasd.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden