Almere wil Randstad niet meer gerieven

ALMERE - Het weids gebouwde Almere ontwikkelt zich in de richting van een compacte stad. Het zal even wennen zijn voor de inwoners. Het geliefde groen krijgt meer concurrentie van woningbouw, kantoren en bedrijven. En ook buiten het centrum zal hoogbouw niet te vermijden zijn.

JAN SLOOTHAAK

Almere bestaat uit een aantal kernen: Stad, Haven, Buiten en Hout. Daar zal meer samenhang tussen komen, om Almere tot een volwaardige stad te laten uitgroeien. In de woorden van planologe Riek Bakker: “Een stad met smoel.”

Bakker heeft voor het stadsbestuur een toekomstvisie ontwikkeld. Almere bestaat binnenkort twintig jaar en het college van B en W gaf haar de opdracht te bekijken, hoe de stad er over nog eens twintig jaar kan uitzien. Bij de presentatie van de plannen werd gisteren duidelijk, dat Almere een zelfstandige ontwikkeling nastreeft in plaats van een van de Randstad afgeleide. De wens van het ministerie van Vrom om eerst in het westen te bouwen, dicht tegen de Randstad aan, wordt bijvoorbeeld niet gehonoreerd.

“We spreiden het bouwen evenwichtig over de hele stad”, zegt wethouder Sietske van Oogen. Daarmee houdt Almere overduidelijk de eigen koers aan, die de provincie Flevoland en de zes poldergemeenten enkele jaren geleden hebben ingezet. Er is toen een harde strijd gevoerd tegen de wens van het rijk, om Almere voorgoed bij de Randstad 'in te lijven'. De regio heeft die strijd gewonnen. Indeling bij groot-Amsterdam is van de baan.

Almere trekt die lijn door. Er wordt in de toekomst minder uitgegaan van het gerieven van mensen uit de Randstad. Wethouder Van Oogen: “We hebben nu zelf al meer dan honderdduizend inwoners, in 2005 zijn dat er 170 000. Die hebben hun eigen wensen.” Ze weet dat bouwen ten koste van groen niet lekker ligt bij die eigen inwoners. “Maar het is niet zo, dat de burger op afstand komt van het groen. Elke inwoner kan binnen tien minuten in het groen zijn en dat blijft zo.”

Nu is er per woning 508 vierkante meter ruimte beschikbaar, in 2005 zal dat nog 446 vierkante meter zijn, en in 2015 - het jaar waar Bakker zich op richt - zal die ruimte nog verder beperkt zijn. Compacter bouwen is ook nodig om de plannen financieel haalbaar te maken.

Almere is vooral gebouwd met het doel de overbevolking van de Randstad en Amsterdam op te vangen. De stad is inmiddels echter zo groot geworden, dat het stadsbestuur zich sterk genoeg acht, om een eigen weg te gaan en zich op meer windstreken te richten dan alleen Amsterdam.

Bakker maakte duidelijk dat - wat haar betreft - ook in dit opzicht Almere een 'eigen smoel' kan krijgen. Almere heeft de mogelijkheden in zich van een zelfstandige economische groei. Oriëntatie op plaatsen als Amersfoort, Nijkerk, zelfs Zwolle en Utrecht, biedt kansen om die groeipotentie te benutten. Wethouder Van Oogen zit op dezelfde lijn: “Nederland is groter dan de Randstad. We moeten daar niet zo eng mee bezig zijn. De economische expansie van de Randstad met haar mainports vinden wij ook belangrijk, maar het rijk zou zich bewust moeten zijn dat er méér is. Als mensen behoefte hebben aan meer ruimte, is het eng gedacht om toch helemaal op de Randstad te focussen.”

Volgens Van Oogen zou het rijk meer oog moeten hebben voor het ontwikkelen van een goede infrastructuur naar het oosten. Vooral het openbaar vervoer blijft achter. Dat geldt trouwens ook voor het openbaar vervoer richting Randstad.

Wethouder Van Oogen beschouwt de ontwikkeling van eigen werkgelegenheid als een hoge prioriteit. De centrale ligging in het land biedt Almere wat dit betreft een uitstekende uitgangspositie. “Nu gaan de files 's morgens Almere uit en 's avonds erin. We moeten voldoende werk binnenhalen, om die autostromen om te keren.”

Een stad met smoel betekent volgens Bakker dat Almere een herkenbare stad moet worden, met eigen kenmerken. Voor de nabije toekomst (tot 2005) is de koers al uitgezet. De centrumplannen van stedenbouwkundige Koolhaas, die onlangs al bekend zijn gemaakt, vormen een belangrijke stap op weg daar naar toe. Verder is er overeenstemming met het rijk over de 'Vinex-plannen'. Het aantal huizen zal tot 2005 met 30 000 groeien tot honderdduizend. Het plan van Bakker sluit daarop aan en bestrijkt het decennium tot 2015.

De polderstad kan over twintig jaar tot rond een kwart miljoen inwoners zijn uitgegroeid, vooropgesteld dat ook na 2005 het bouwtempo van drieduizend huizen per jaar wordt volgehouden. In de plannen wordt rekening gehouden met de bouw van jaarlijks duizend tot drieduizend nieuwe huizen. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Bijvoorbeeld: komt er een tweede luchthaven en komt die al dan niet in het Markermeer. En haken de hogere overheden met de infrastructuur in op de visie van Almere zelf.

De samenhang tussen de drie kernen zal vooral worden bevorderd door het inrichten van een 'Stadscorridor'. Dat is een verbindende zone langs de A 6 (de autosnelweg naar Amsterdam) en daar onderdoor, met veel groen en water maar ook het centrale busstation, horeca en kantoren. Het wordt volgens Bakker een natuurlijke aanvulling op het huidige stads- en winkelcentrum.

Richting Amsterdam wordt Almere-Strandpoort (aan het IJmeer) ontwikkeld, met woningbouw, strand, een jachthaven en voorzieningen voor de dagelijks levensbehoeften. Aan de zuidkant, langs het Gooimeer, komt Overgooi. In Almere-Hout aan de oostkant komen veel niet al te dure huizen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden