Almere dubt over de Floriade

Evenement zou stad 'groen imago' moeten opleveren maar de kosten zijn erg hoog

Venlo: negen miljoen euro tekort. Haarlemmermeer: acht miljoen. Zoetermeer: elf miljoen. Om de tien jaar wordt de Floriade gehouden en elke keer loopt dat uit op een miljoenentekort. In 2022 is Almere aan de beurt. De Floriade moet de stad helpen aan een 'groen' imago. Vanavond beslist de gemeenteraad of hij het aandurft.

"Laten we hopen van niet", zegt Anton Contant. De Floriade kost 93 miljoen euro. Dat geld moet vooral door sponsors en bezoekers opgebracht worden. Almere zelf en de provincie Flevoland dragen elk ook tien miljoen bij en het Rijk nog eens vijf à tien miljoen. "Geld van ons, de burgers", zegt Contant, die met enkele medestanders een petitie tegen de Floriadeplannen heeft opgesteld. "Dat geld kan veel beter besteed worden. Almere heeft problemen genoeg."

Ook in de gemeenteraad bestaat weerstand. De grootste oppositiepartij, de PVV, is bijvoorbeeld mordicus tegen. En de griffier van de gemeenteraad, Jan Dirk Pruim, waarschuwde vorige week - nogal bijzonder voor een ambtenaar - om goed na te denken over 'misschien wel het belangrijkste besluit van deze raadsperiode'.

"Zo'n evenement is altijd een risico", erkent wethouder Henk Mulder. Maar de plek van de Almeerse Floriade ligt vlakbij het stadshart, voert hij aan, en is beter te bereiken dan eerdere Floriades. Er is 'heel degelijk begroot' en voor tegenvallers is zeven miljoen opzijgezet. "Zo moet het kunnen."

Het gaat er niet alleen om dat de Floriade zelf zwarte cijfers schrijft, vervolgt Mulder, maar ook om de winst voor de stad als geheel. De gemeente liet het uitrekenen: veel van de twee miljoen bezoekers die de Floriade moet trekken, zullen ook winkelen of zelfs overnachten in Almere. Dat levert 150 miljoen euro op. Daarnaast biedt de Floriade tijdelijk werk aan duizend mensen die daar nu weinig kans op hebben; voor de helft van hen kan dat een opstap naar vast werk zijn.

Nattevingerwerk? Mulder denkt van niet. En minstens zo belangrijk: met de Floriade helpt Almere zich te presenteren als 'groene stad'. Almere moet veranderen van tuinstad met veel groen tot een stad die duurzaam omgaat met voedsel en energie. De stadswijk die na 2022 op de plek van de Floriade verrijst, is bedoeld als voorbeeld. Daardoor zal het imago van Almere, vanouds niet gunstig, 'nog verder kantelen', zegt Mulder.

Het imago in Nederland, welteverstaan, want in het buitenland wordt het evenement verkocht als 'Floriade Amsterdam Almere' - met steun van het marketingapparaat van Amsterdam. "Almere zegt buitenlanders niets, Amsterdam is een sterke merknaam", verklaart Mulder.

Belangeloos is de Amsterdamse marketinginzet niet: die twee miljoen Floriade-bezoekers zullen ook in Amsterdam geld uitgeven, méér zelfs dan de 150 miljoen waarop Almere rekent. Is dat niet toch wat zuur? Nee, vindt Mulder. "Ook voor Almere is de winst groot, en niet alleen in geld."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden