ReportageAutobranche

Allround garagebedrijf De Haas is crisisproof. ‘Wij bestaan in 2060 nog’

Garage De Haas in Alkmaar. ‘Apk-keuringen zijn verplicht, dat gaat sowieso door.’Beeld Olaf Kraak

De autoverkoop ligt bijna stil. Toch is er voor garages nog werk genoeg - in elk geval in Alkmaar.

Er staan veel auto's te glimmen voor de deur bij garagebedrijf De Haas op industrieterrein Beverkoog in Alkmaar. Maar ze glimmen er te lang. Net als bij alle andere autobedrijven in Nederland is ook hier de verkoop nagenoeg stil komen te liggen. “In april is hier welgeteld één auto verkocht”, zegt eigenaar Sander de Haas (40). Vorig jaar april waren dat er nog een stuk of twintig. De Haas: “Ik koop dus even niets meer in”.

De Haas is een energieke vent, vertelt honderduit en zit vol plannen. Om nu te zeggen dat deze forse verkoopdip een sombere garagehouder oplevert, nou nee. “Ik ben dit bedrijf ook in een crisis begonnen”, zegt hij. Het was in 2008, toen de wereldeconomie volledig instortte, dat De Haas plannen maakte om een garagebedrijf te beginnen. Van oorsprong is De Haas automonteur, hij zocht het even in de wereld van de media en reclame om toch weer terug te keren naar zijn oude liefde. 

Het bedrijf groeide gestaag, van een klein apk-station tot de allroundgarage die het nu is, met zes vaste medewerkers. Die zijn vandaag allemaal bezig in de werkplaats, waar het wél onverminderd druk is. Het collectieve huisarrest van de Nederlander blijkt een goed moment te zijn om de auto weer eens een grote beurt te geven. Mensen brengen hier zelfs hun camper. De Haas: “Wij moeten het gelukkig vooral hebben van de werkplaats. En apk-keuringen zijn natuurlijk verplicht, dat gaat sowieso door.”

Op één na kostbaarste bezit

De Haas is bewust geen merkdealer, het maakt hem niet uit of er een Toyota of een Opel wordt verkocht of gerepareerd. “Toen ik in de vorige crisis met dit bedrijf begon, was mijn doel al om mensen bij de dealer weg te halen, want daar betalen ze veel te veel. Na een huis is een auto de grootste investering. Wij sleutelen aan iemands op één na kostbaarste bezit.”

Hij maakt het de laatste tijd regelmatig mee: dat sommige klanten een reparatie niet kunnen opbrengen. “Zzp’ers voor wie hun inkomen ineens onzeker is. Met die mensen maak ik afspraken om bijvoorbeeld een reparatie uit te stellen of te spreiden. Je moet in een crisis ook een mens-mens zijn.”

De Haas is vol lof over de overheidssteun, waarop hij een beroep heeft gedaan: "Na een week kregen we al bericht van het UWV met een berekening voor tegemoetkoming in loonkosten. Weer een week later stond het eerste geldbedrag op de rekening. Ik was positief verbaasd over de snelheid waarmee er werd geschakeld door de overheidsinstanties.”

Meerdere ijzers in het vuur

De voornaamste les die hij heeft getrokken van twee crises is dan ook zonder twijfel: risicospreiding. Meerdere ijzers in het vuur hebben. Als we naar buiten lopen wijst hij naar boven, waar hij niet alleen woont, maar ook studio’s verhuurt. 

“Ik heb geleerd dat ik meerdere inkomstenbronnen moet hebben.” Zolang dat blijft lukken, denkt hij dat er ook in de toekomst muziek zit in zijn garagebedrijf, met alle uitdagingen van dien, zoals de elektrificering van het wagenpark. De Haas: “Zo'n vaart loopt het niet met de komst van elektrische auto's, zeker niet na deze crisis. Deze werkplaats is in 2060 nog open.”

Lees ook:

Reparaties voor elektrische zijn vaak auto’s peperduur

Bezitters van elektrische auto’s kunnen soms wel tien keer duurder uit zijn bij de garage dan automobilisten met een benzine- of dieselauto. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden