Alles wordt verbonden met internet

Het 'internet der dingen' biedt enorme groeikansen voor de telecomsector. 'Denk ook na over privacy en veiligheid.'

ISABEL BANEKE

Wie over tien jaar om zich heen kijkt, ziet overal slimme voorwerpen die met elkaar communiceren. Het zogenoemde internet of things groeit hard: van zelfstandige thermostaten, tot op afstand regelbare verlichting en intelligente alarmsystemen. ABN Amro verwacht dat het aantal aangesloten toestellen dit jaar met 50 procent toeneemt. Die groeimarkt biedt kansen.

Met de komst van onder andere WhatsApp, FaceTime en iMessage daalden de inkomsten uit het bel- en sms-verkeer dramatisch voor de telecombedrijven. Nu komt er met het internet of things dus opnieuw zo'n grote verandering aan. Om slimme apparaten met elkaar te laten 'praten' zijn veel en snelle netwerken nodig. Als de telecomsector er op tijd en effectief op inspelen, kan 'het internet der dingen' een nieuwe bron van inkomsten vormen.

"Het internet of things is een hele interessante kans voor telecombedrijven om waarde toe te voegen aan de markt en de maatschappij", zegt Steven Peters. De bedrijfseconoom van ABN Amro houdt zich bezig met technologie, media en telecom. "Ze zijn reeds ingesprongen op de ontwikkelingen in de zakenwereld, waar al langer gebruik wordt gemaakt van slimme machines." Afgelopen maand maakte Vodafone zelfs bekend dat er voor het eerst meer voorwerpen zakelijk met elkaar 'bellen' dan mensen.

De consumentenmarkt komt langzamer op stoom. Nu zijn vooral de early adoptors geïnteresseerd in de nieuwste slimme snufjes. Zo heeft techjournalist David Lemereis internetlampen die hij met zijn telefoon kan dimmen, een kleur kan geven, of af kan stemmen op bijvoorbeeld zijn hartslag. Ook draagt zijn kat een chipje dat het kattenluikje automatisch opent als het dier naar binnen wil gaan.

"En het gaat nog veel verder", zegt Lemereis. "Er zijn kattenvoerbakken met een ingebouwde weegschaal, die zorgt dat het beest automatisch de juiste hoeveelheid voer krijgt en de dierenarts inschakelt als er iets mis is. Ook herkent de voederbak het gezicht van je kat en zit er een lasertje in, zodat je vanaf je werk met je kat kunt spelen."

Volgens de journalist kun je het zo gek niet bedenken of het wordt in de nabije toekomst 'intelligent' gemaakt. "The internet of things is eigenlijk al een antieke term uit de jaren negentig. Je kunt het beter het internet van alles noemen."

De verwachtingen zijn dat machines de mens zullen verdringen in het dataverkeer. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat in 2020 wereldwijd 25 miljard apparaten zijn aangesloten op het mobiele netwerk, een groei van 35 procent per jaar. Ook Nederlandse organisaties zien een een snelle stijging. Volgens de Autoriteit Consument en Markt is het aantal voorwerpen dat met elkaar verbonden is in het eerste kwartaal van dit jaar met 90 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2014.

"Over een jaar of tien is alles verbonden met alles", stelt Lemereis. "Mensen denken dat het ver weg is, maar hebben geen idee hoe snel het gaat." Hij gaat terug naar het jaar 2000, waarin mensen op vakantie gingen met een papieren kaart, discmans, en een camera met filmrolletjes. "Het eerste digitale fototoestel was net een jaar daarvoor op de markt gekomen. Peperduur en van slechte kwaliteit", vertelt hij. Slapen deed een toerist bij een van te voren geboekt hotel uit de reisgids. "Nu regel je al die dingen met je smartphone. Maar het unieke van de mens is dat we ons snel aanpassen en vergeten hoe de wereld om ons heen verandert."

Het internet der dingen brengt niet alleen kansen met zich mee. Wat te denken van alle informatie die slimme apparaten binnen kunnen halen? Gebruikers en analisten kunnen het gedrag en verbruik van mensen en dingen steeds nauwkeuriger volgen. "Privacy en veiligheid verdienen expliciete aandacht", stelt Peters. "Telecombedrijven moeten daar rekening mee houden bij het ontwikkelen van diensten. Zoals met iedere nieuwe markt gebeurt dat met vallen en opstaan."

De onbegrensde mogelijkheden baren ook Lemereis zorgen. "De robotica en kunstmatige intelligentie, onderdeel van het internet der dingen, gaan zo snel dat je er naar van wordt." De journalist denkt dat het echt eng wordt als technologie de technologie gaat ontwikkelen. "Daarom moeten de producenten van nu goed nadenken over de veiligheid van de apparaten die ze maken."

undefined

Kans voor energiesector

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner stelt dat het grootste deel van de inkomsten van 'het internet der dingen' dit jaar uit de industrie, de transportsector en energiebedrijven komen. De laatste branche groeit de komende jaren het hardst, denkt het onderzoeksbureau. Energiebedrijven en overheden zien in het internet der dingen mogelijkheden om kosten te besparen. Zo kan de aanleg van onder andere slimme lantaarnpalen, bruggen en rioleringssystemen de Nederlandse overheden 3,5 miljard euro aan besparingen opleveren, blijkt uit onderzoek van Power Matching CitY.

undefined

Slimme toepassingen: van volle vuilcontainers tot snel brandjes blussen

Bedrijven en gemeenten werken steeds vaker samen om stadsdiensten 'slimmer' te maken. Zo hebben 25 Nederlandse gemeenten vuilniscontainers die zelf aangeven wanneer ze vol of defect zijn. Ook ontwikkelt Vodafone sinds drie jaar 'smartcity-applicaties' voor Lissabon, om de Portugese stad intelligenter te maken op het gebied van energie, toerisme en mobiliteit.

Niet alleen gemeenten springen in op de razendsnelle veranderingen. Internationale onderzoeksbureaus stellen dat steeds meer partijen uit allerlei sectoren bezig zijn met het ontwikkelen van snufjes voor slimme steden. Wanneer er in de nabije toekomst bijvoorbeeld een woningbrand uitbreekt, zullen apparaten in de hele stad met elkaar samenwerken om die zo snel mogelijk te kunnen blussen. In bovenstaande afbeelding wordt uitgelegd hoe.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden