Alles wat De Mol doet is nieuws, of lijkt dat te zijn

John de Mol begint een tweede televisiezender. Dat is geen nieuws, maar wordt wel zo gebracht. Door de media. Het illustreert de magie van De Mol.

Nog voor zijn eerste zender uitzendt ” Talpa start vanavond” zijn de media al in de ban van een nieuwe belofte. In een interview met de Geassocieerde Pers Diensten verklaart De Mol dat hij ' nog genoeg mogelijkheden ziet voor een tweede familiezender'. ” Ik kan met zekerheid zeggen dat we daarmee komen” Het Parool opende de krant er gisteren mee. Maar volgens de woordvoerder van De Mol, Thomas Notermans, is het helemaal geen nieuws.

” Wij hebben al eerder aangegeven dat een tweede zender ons nodig lijkt voor een sterk mediabedrijf. Niet voor niets hebben alle grote spelers in het Nederlandse medialandschap meerdere zenders” De voordelen zijn duidelijk. Er kunnen gelijktijdig programma's uitgezonden worden van verschillende genres. ” Als wij nu voetbal uitzenden, kunnen wij mensen die daar niet van houden niets anders bieden” Adverteerders zullen er ook blij mee zijn. Zij willen steeds specifiekere doelgroepen bereiken. Bovendien is een tweede zender relatief goedkoop, omdat de organisatie slechts weinig hoeft te worden uitgebreid.

In de woorden van De Mol: ” Vergelijk het met bierbrouwer Heineken, die behalve het eigen merk ook Amstel op de markt brengt. Of uitgever Sanoma, die zowel Libelle als Margriet heeft.” Wanneer de tweede zender werkelijkheid wordt, is nog niet duidelijk. Ook na het interview van gisteren niet. Als Talpa op de rails staat, gaat De Mol in februari of maart praten met de kabelmaatschappijen. ” Distributie is namelijk eerste vereiste” Notermans ontkent dat Talpa het beursgenoteerde SBS wil kopen, zoals RTL-topman Fons van Westerloo en Nederland 2-netcoördinator Ton F. van Dijk verwachten. ” Net nadat De Mol zijn bedrijf Endemol verliet, heeft hij daar een aftastend gesprek gevoerd. Sindsdien niet meer” Geruchten en verhalen; alles vergroot de magie van workaholic De Mol. Zou het echt waar zijn dat hij Erik de Zwart uit bed belde als Noordzee FM midden in de nacht een verkeerd plaatje draaide?

Het is zijn krantenjongens-miljonair-verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Niet lang na de oprichting van John de Mol Produkties in 1979 was het bedrijf bijna failliet. Nu is hij miljardair. Alles is dus mogelijk.

Dat verklaart mede de bijna overspannen manier waarop de media op ieder nieuwtje rond Talpa duiken. Een slimme marketingmachine voedt de honger. Keurig verspreid over de afgelopen weken werden de nieuwe aanwinsten gepresenteerd. Gisteren dook de naam van RTL-correspondent Max Westerman op. Notermans bevestigt dat er met hem wordt onderhandeld. Talpa wil Westerman, die al sinds 1989 in Amerika woont, het dagelijkse nieuwsprogramma ' NSE' laten presenteren, samen met Beau van Erven Dorens en Bridget Maasland.

De programmering is al door critici ' kliekjes-tv' genoemd. Bijvoorbeeld ' Big Brother' mag uit de mottenballen. Oud of niet; het programma zorgde wederom voor commotie, omdat er een hoogzwangere wordt gezocht die live wil bevallen. Wat dat betreft is het makkelijk scoren voor De Mol. ” Het valt me op dat journalisten dezelfde fouten maken als bij de eerste ' Big Brother'. Opnieuw worden er aannames gedaan die nergens op gebaseerd zijn. Ergens werd al precies beschreven hoe de beelden van de bevalling eruit gaan zien. Ik kan nu al zeggen dat het in elk geval niet gaat gebeuren met de camera er close op” Dat gaat SBS wel doen, werd gisteren bekend. In ' Ton' zullen amateurbeelden worden getoond van twee ' helse' bevallingen. Een opening van de Telegraaf zal het in navolging van ' Big Brother' niet opleveren. Is de verwachting. Misschien is het platter, ranziger, maar ja, er gaat geen John de Mol achter schuil.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden