Alles over het ramptoestel en Germanwings

Een balie van Germanwings, in oktober. Beeld REUTERS
Een balie van Germanwings, in oktober.Beeld REUTERS

De Duitse maatschappij Germanwings is eigenaar van de in Frankrijk neergestorte Airbus A320. Wat weten we van de luchtvaartmaatschappij, het vliegtuigtype en de veiligheid in het Europese luchtruim?

Redactie

De vliegtuigmaatschappij Germanwings, die in 1997 werd gestart onder de naam Eurowings Flug GmbH, kent een goede reputatie op het gebied van veiligheid. Dat zeggen luchtvaartexperts dinsdag tegen Franse media.

Nooit eerder was een vliegtuig van het bedrijf betrokken bij een incident. De veiligheid wordt gecontroleerd door technici die ook de vliegtuigen van Lufthansa controleren. Het dochterbedrijf voldoet aan de veiligheidseisen van IATA, de internationale branchevereniging voor luchtvaartmaatschappijen.

In 2002 werd de naam veranderd in Germanwings. Het hoofdkwartier van de prijsvechter staat in Keulen, maar ook de luchthavens van Stuttgart, Hannover en Berlijn worden vaak aangedaan. De maatschappij vliegt vooral met toestellen van het type A319-100, Airbus A320-200 en Bombardier CRJ900 en is sinds 2008 voor honderd procent in handen van Lufthansa. De maatschappij beschikte eind vorig jaar over een vloot van negentig toestellen.

Lufthansa breidde de dochtermaatschappij de laatste tijd uit om meer marktaandeel in het Europese luchtverkeer te bemachtigen. Afgelopen week waren piloten van Germanwings samen met piloten van Lufthansa in staking, als gevolg van een ruzie met de directie van Lufthansa over kostenbesparingen en het versoberen van de pensioenregeling. Maar terwijl collega's van Lufthansa al dertien keer het werk neerlegden, deden de piloten van Germanwings dat slechts een aantal keer.

Germanwings heeft dinsdagmiddag de logokleuren op Twitter veranderd van rood-geel in zwart-grijs. Informatie over de crash geeft het bedrijf nog steeds niet via dit berichtenkanaal. "Zodra er informatie beschikbaar is, zullen we de media informeren'', schrijft het bedrijf op Twitter. De klantenservice van het bedrijf verwijst media door naar een mailadres voor informatie.

Een foto van een vliegtuig van Germanwings in Dusseldorf, in april. Beeld epa
Een foto van een vliegtuig van Germanwings in Dusseldorf, in april.Beeld epa

Airbus A320
Het door Germanwings gebruikte toestel, de Airbus A320, was 24 jaar oud en sinds 1991 in het bezit van Lufthansa. Het vliegtuig had maandag een routinecheck gehad. In de zomer van 2013 werd het vliegtuig uitgebreid geïnspecteerd. De piloot vloog al tien jaar voor Lufthansa en had er al meer dan zesduizend vlieguur opzitten.

De A320 is het best verkochte model van Airbus. Het toestel heeft plaats voor 150 passagiers en heeft één gangpad. Het wordt vooral gebruikt op korte afstanden.

In het toestel zijn rijen van zes stoelen (twee keer drie). De romp is iets breder dan die van een Boeing 737. Airbus investeert in de ontwikkeling van het vliegtuig op het gebied van motoren en technologie. De vliegtuigfabrikant 'verricht nu alle inspanningen' om de situatie in te schatten, meldt Airbus op Twitter.

De Airbus A320 vliegt sinds 1988. Sinds de eerste levering van de A320 aan de Franse maatschappij AirFrance zijn er tien grote incidenten met het vliegtuig geweest, die niet allemaal slachtoffers eisten. Skynews meldt dat het toestel bij zestig incidenten betrokken zou zijn geweest. Het eerste incident vond plaats op een demonstratiedag, waarbij het vliegtuig te laag en te traag over een vliegveld vloog, om daarna bomen te raken.

Het laatste ongeluk met een A320 was in december, toen in Indonesië een toestel van AirAsia in zee stortte. Aan boord waren 155 passagiers en 7 bemanningsleden.

Toch heeft de Airbus A320 een goed veiligheidsrecord, meldt persbureau AP op basis van een veiligheidsanalyse van Boeing. Een A320 heeft 0.14 fatale ongelukken op een miljoen vluchten, aldus AP.

Europa is relatief veilig
Volgens het Bureau of Aircraft Accidents Archives uit Genève, dat alle vliegincidenten registreert, komen vliegongelukken in Europa relatief gezien weinig voor. Wel zijn er enkele grote ongelukken gebeurd, zoals het neerstorten van een supersonische Concorde van Air France in 2000 (113 doden). Ook vielen veel doden toen in 2005 een Boeing 737 van de Cypriotische Helios Airways neerstortte bij Athene in 2005.

Het laatste grote ongeluk in Nederland was in 2009, toen een toestel van Turkish Airlines vlak voor de polderbaan neerkwam. Daarbij vielen 9 doden en 86 gewonden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden