Alles lijkt van plastic in de moderne Annie

Annie

Regie: Will Gluck. Met Quvenzhané Wallis, Jamie Foxx en Cameron Diaz.

**

Best leuk dat de 21ste-eeuwse Annie geen rode krullen heeft, maar een afrokapsel. De musical over de vondeling die opgroeit bij een hekserige pleegmoeder en verlangt naar een echte familie, wordt vlotjes het Obama-tijdperk ingeslingerd. Maar wat in de jaren zeventig een Broadway-hit was, en in de jaren tachtig onder regie van John Huston uitgroeide tot een populaire meezingfilm (Tomorrow! Tomorrow! I love ya! Tomorrow!) is nu een gladde, overgeproduceerde liedjesmachine.

Aan de elfjarige titelvertolkster Quvenzhané Wallis ligt het niet. Ze oogt even vrolijk en wijs als in haar debuutfilm 'Beasts of the Southern Wild' waarmee ze twee jaar geleden de jongste Oscarkandidate werd. Prachtig was ze als het natuurkind op overlevingstocht in de moerassen van Louisiana. Wat een contrast met 'Annie', het Hollywoodspektakel dat als familiefilm mikt op de Kerst en waarin alles van plastic lijkt. De enige verdienste van Cameron Diaz als de boze pleegmoeder Miss Hannigan is dat ze op stiletto's loopt alsof het sloffen zijn.

De opgepimpte liedjes worden er snel doorheen gejaagd, en het is niet echt duidelijk welke stemmen echt zijn, en welke bijgewerkt. De enige met echt zangtalent lijkt Jamie Foxx in de rol van de rijkaard, Will Stacks, die een publiciteitsstunt uithaalt door het arme meisje te ontvangen in zijn luxueuze penthouse middenin New York. In de oubollige finale, die wel een reclamefilm voor Manhattan lijkt, moet de alleenstaande miljardair inzien dat familie belangrijker is dan werk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden