Opinie

Alles is ritme en ritme is leven. Israëlisch gezelschap Mayumana danst percussietheater in Den Haag.

Ritmische explosies in beweging en muziek, gelardeerd met een flinke dosis kolder in een aaneenschakeling van acts met een warme menselijke ondertoon. Het Israëlische gezelschap Mayumana brengt percussietheater in optima forma.

Simpele attributen als emmers, olievaten, buizen, stokken en zelfs zwemvliezen zorgen voor meeslepend theater vol magische momenten. “The hottest ticket in Town“, schreef de Jerusalem Post na het allereerste optreden in Tel Aviv.

Bijna tien jaar later heeft Mayumana een indrukwekkend theaterimperium weten op te bouwen van waaruit twee verschillende groepen in diverse samenstellingen wereldwijd voor volle zalen zorgen. In het Holland Dance Festival in Den Haag is de komende dagen de Europese primeur van de speciale interactieve familieproductie 'Madraba' te zien: een ritmisch bewegings- en muziekfeest voor iedereen vanaf zes jaar. Naast de professionele Mayumana-performers zullen hierin ook tien leerlingen van de Havo voor Muziek en Dans op de bühne aantreden.

Samuel Wuersten, directeur van het Holland Dance Festival, heeft een speciale band met Mayumana. Hij nodigde het gezelschap al in 1999 voor het tweejaarlijkse festival uit, nog ver voordat hun grote mondiale doorbraak een feit was.

Wuersten: “Mayumana staat voor ritme en timing, beide ook zo essentieel in de dans. Daarom heb ik de groep ook in deze tiende editie van het festival in de programmering opgenomen, ook al kun je niet van een pure dansvoorstelling spreken. Het is sympathiek dat Mayumana ernaar streeft een zo'n groot mogelijk publiek aan te spreken, maar daarin wel heel eigenwijs opereert. In tegenstelling tot een beweging- en percussieshow als 'Stomp', is Mayumana verre van gelikt. De Mayumana-shows hebben een 'ziel' en vormen met hun smeltkroes aan stijlen de echo van de multiculturele samenleving die hun thuisbasis - het moderne Israël - kenmerkt. Dat is ook onze Nederlandse realiteit. Daarmee is Mayumana naast een intens, veelkleurig en voor iedereen toegankelijk spektakel, ook een uiting van iets heel wezenlijks en actueels.“

Mayumana, in 1996 opgericht door Eylon Nuphar en Boaz Berman, is Hebreeuws voor 'vaardigheden' en maakt gebruik van de individuele talenten van de meest uiteenlopende theaterpersoonlijkheden. Specialisten in capoeira, hiphoppers, dansers, zangers en muzikanten - diverse achtergronden en vele nationaliteiten - treden naast en met elkaar op onder het motto 'alles is ritme en ritme is leven'. “Wij bewijzen dat een samensmelting van stijlen en achtergronden wel degelijk mogelijk is“, zegt Iris Ronly, Mayumana's internationale tourmanager. “We mixen alles door elkaar tot één grote theatrale happening die bruist van creatieve vrijheid en positieve levenslust. De 'Mayumana-taal' is voor iedereen overal ter wereld te verstaan.“

“Het zijn perfectionisten“, zegt Samuel Wuersten. “Mayumana doet voortdurend research in de zoektocht naar de ultieme voorstelling; de show blijft voortdurend in ontwikkeling. Er worden nieuwe onderdelen aan toegevoegd en bestaande stukken zijn tijdens repetities aan continue aanpassing onderhevig. Het zoeken naar steeds nieuwe wegen heeft geresulteerd in het opzetten van een educatieve tak waarmee nu tijdens het Holland Dance Festival verder is geëxperimenteerd.“

In de interactieve familievoorstelling 'Adraba', die met veel succes met 'lokale' kinderen door Israël heeft getoerd, treedt nu voor het eerst buiten Israël, naast een cast die bestaat uit professionele performers, ook een cast aan van kinderen uit het land waarin de productie speelt. De kinderen, variërend in leeftijd van twaalf tot zestien jaar, leveren na een intensieve training een volwaardige artistieke bijdrage aan de productie.

Ook kinderen uit het publiek worden in een aantal acts uitgenodigd actief aan de voorstelling mee te doen. Tourmanager Iris Ronly: “Met de Nederlandse voorstellingen van 'Adraba' willen we ook de Nederlandse kinderen de 'Mayumana-taal' leren spreken.“

Samuel Wuersten, behalve festivalleider ook artistiek directeur van de Rotterdamse Dansacademie, opperde het idee om voor de Nederlandse voorstellingen dansleerlingen te mobiliseren op de aan zijn academie gelieerde Havo voor Muziek en Dans. Dit is een middelbare school waar havo wordt gecombineerd met een vooropleiding muziek of een vooropleiding dans.

Wuersten: “Een uitgelezen kans om deze jonge dansers in spe te leren hoe ze met een publiek moeten communiceren. Het is belangrijk dat ze inzicht krijgen in het feit dat ze als danser later in producties deel moeten uitmaken van een groter geheel.“

In auditieronden werden er uit de honderd leerlingen uiteindelijk tien geselecteerd. Een van de gelukkigen was Bas van der Kruk, veertien jaar. Bas: “In de audities werd vooral gelet op gevoel voor ritme, en later moest iedereen een act verzinnen. Het is leuk om mensen aan het lachen te maken, dus heb ik een nieuwslezer nagedaan. Er kwam in de audities eigenlijk weinig dans aan te pas, maar dat was niet zo erg, want ik weet toch nog niet welke richting ik na de havo op ga. Misschien word ik wel acteur!“

Bas had het intensieve werkproces dat buiten de reguliere schooltijden om was gepland, voor geen goud willen missen. Met hulp van dansdocenten in opleiding van de Rotterdamse Dansacademie, studeerde een ingevlogen repetitor van Mayumana de acts met de kinderen in. De performers voegden zich er de afgelopen dagen bij om de show gezamenlijk verder invulling te geven.

Bas: “Er was onderling meteen een sterke band, 'kids' en 'profs' onder elkaar. Heel leerzaam. Ik had me bijvoorbeeld nog nooit gerealiseerd dat het werken aan een productie ook een kwestie is van wachten totdat je aan de beurt bent.“

Wuersten vond het fascinerend te zien hoe de kinderen met de dag in hun rol van veelzijdige performer groeiden. Hoe ze onder begeleiding van de Mayumana-repetitor hun aanvankelijke schroom de baas werden en hun eigen persoonlijkheid in de strijd durfden te gooien.

Wuersten: “Ook nu de professionele performers en de kinderen in de repetities zijn samengevoegd, blijven alle kinderen heel overtuigend hun eigen ding doen.“ In Wuerstens ogen is deze educatieve Mayumana-spin-off nog voordat er een optreden heeft plaatsgevonden, al zeker geslaagd. “Mayumana werkt met de kinderen als ménsen, niet als minder serieus te nemen 'kids'. Heel bijzonder.“

Leerling Bas is nu nog niet zenuwachtig voor zijn eerste grote podiumervaring, maar verwacht dat de kriebels zullen toeslaan op het moment dat hij de bühne beklimt. De leukste herinnering aan zijn deelname? Bas: “Die moet nog komen. Tijdens de voorstellingen als performer op dat podium te staan!“

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden