’Alles is liefde’ en oorlogsfilms in knalroze Filmjaarboek

Elk jaar voor de zomer verschijnt een nieuw Filmjaarboek – met encyclopedische geestdrift gemaakt door vele afgevaardigden uit de Nederlandse filmwereld. Dit keer ligt de uitgave knalroze in de boekhandel, en dat komt waarschijnlijk door de grote publiekstrekker van het afgelopen jaar.

De romantische komedie ’Alles is Liefde’ van scenarist Kim van Kooten en regisseur Joram Lürsen trok vanaf de premièredatum 11 oktober 2007 (dus in relatief korte tijd) ruim 1, 2 miljoen bioscoopbezoekers. In het Jaaroverzicht schrijft filmjournalist Karin Wolfs dat ’Alles is Liefde’ met dit bezoekcijfer goed was voor ruim een derde van de totale jaaropbrengst. Daarom dus een romcom-roze Filmjaarboek.

Het leeuwendeel van deze alweer 23ste uitgave bestaat uit korte besprekingen van alle, ruim driehonderd films die het afgelopen jaar in de Nederlandse bioscoop verschenen. Niet alleen buitenlandse maar ook vaderlandse filmproducties worden vaak aangenaam puntig besproken.

’Visuele clichés uit de kunstzinnige film’, zo vat het Filmjaarboek de wat problematische ontvangst van Nanouk Leopolds ’Wolfsbergen’ samen. ’Tussenstand’ van Mijke de Jong daarentegen is een ’messcherpe analyse van emotionele manipulatie, frustratie en onvermogen om te luisteren’.

De drie achtergrondartikelen geven de trends weer. Zo verschenen er het afgelopen jaar in Nederland twee boeken over scenarioschrijven, met – grappig genoeg – tegenovergestelde uitgangspunten. Paul Ruven ging in ’Het Geheim van Hollywood’ op zoek naar de succesformule. Rogier Proper gooit in ’Kill Your Darlings’ het formuledenken juist overboord.

Beide auteurs zetten hun opvattingen in het Filmjaarboek nog eens kort uiteen, waarbij opvalt dat Ruven aan het slot ’optimistisch’ is, en Proper ’hoopvol’.

De bijdrage van filmjournalist Pieter van Lierop (GPD) – die na veertig jaar journalistiek afscheid neemt – gaat niet over schrijven, maar over interviewen. Met een verbeten hilariteit geeft hij een kijkje in de keuken van de ’junket’ (het groepsinterview).

Een andere trend die vorig jaar zichtbaar werd en die in het Filmjaarboek aandacht krijgt, is het maken van oorlogsfilms terwijl de conflicten in Irak en Afghanistan nog in volle gang zijn. Daarbij worden we door Joost Broeren op het interessante fenomeen van ’premediatie’ gewezen, het gegeven dat nieuwsberichten tegenwoordig voornamelijk gericht zijn op wat er morgen gaat gebeuren. Daar past het wekenlange gespeculeer over een niet bestaand filmpje (’Fitna’) ook bij. Maar dat is meer iets voor het volgende Filmjaarboek dat het huidige filmjaar in kaart zal brengen. Over ’premediatie’ gesproken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden