Alles is enorm op scheepswerf Hyundai

Een tanker in aanbouw bij Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea. Er werken 1300 ontwerpers. (FOTO BLOOMBERG NEWS ) Beeld
Een tanker in aanbouw bij Hyundai Heavy Industries in Ulsan, Zuid-Korea. Er werken 1300 ontwerpers. (FOTO BLOOMBERG NEWS )

Het gaat slecht met de scheepsindustrie. Het ZuidKoreaanse Hyundai Heavy Industries heeft tijdig uitgebreid naar onder meer offshore, motoren, en elektro en weet toch winst te maken.

Miljoenenstad Ulsan in Zuid-Korea is uitgestrekt. Alleen al in district Dongo, het hart van het Hyundai-conglomeraat, wonen 200.000 mensen.

Aan de ene kant van een groot plein staat het vijfsterren-Hyundai-hotel waar ’s ochtends louter mannen ontbijten. Aan de overkant van een parkje bevindt zich het even chique Hyundai-warenhuis. Bij elk eiland groentes, vis of kleding staat een dame in de houding, die hulpvaardig toeschiet zodra je stilstaat.

Een heel andere Hyundai-wereld begint aan de overkant van de weg, voorbij de slagboom van de scheepswerf. Begin jaren zeventig besloot Hyundai-oprichter Chun Ju-yung zich ook op scheepsbouw te storten. Zonder ervaring of kapitaal wist hij de Griekse reder Livanos over te halen twee grote olietankers te bestellen. In 1972 begon de bouw van de scheepswerf in Ulsan, toen een vissersdorpje van geen belang aan de Zuid-Koreaanse oostkust. Twee jaar later waren werf én tankers af.

Hyundai is een van de vele voorbeelden van de Koreaanse versie van de American dream, die de snelle klim van het land naar de wereldtop verklaart. Chun verwoordde die in zijn motto: positief denken, creatieve wijsheid en doorzettingsvermogen.

Sinds 1983 is de werf in Ulsan de grootste ter wereld. Hyundai Heavy Industries heeft vanaf elf droogdokken ruim 1500 schepen naar 46 landen geleverd. Op het immense terrein, waar al meer dan 12 miljoen bezoekers langskwamen, werken 25.000 eigen mensen, plus 15.000 buitenlanders en medewerkers van onderaannemers. Het bedrijf houdt met opzet alle kennis in eigen huis.

Omdat het niet zo florissant gaat met de scheepsbouw, is de aanvraag voor een interview afgewezen. Maar bij een rondleiding spreekt assistent-pr-manager Kim Miri vrijuit.

Begin dit jaar stonden 350 megaschepen op de orderlijst. „De werf haalt nog steeds 45 procent van de omzet voor het bedrijf binnen, maar vanaf 2012 zijn er door de crisis veel minder orders”, zegt Kim.

De scheepswerf produceert alles: enorme olietankers, containerschepen – te herkennen aan de scherpere boeg omdat ze sneller moeten varen – gas- en benzinetankers, autotankers, marineschepen, onderzeeërs en de zogeheten bulk carriers, die wisselende lading vervoeren.

Kim: „Onze kracht is dat wij alles aan de wensen van de klant aanpassen. Vergelijk dat met Japan, dat toont wat ze in huis hebben. Hier werken 1300 ontwerpers.” De leverlijst van de werf lijkt een opsomming van records; de grootste bulk carrier die 365.000 ton aan kan, de grootste ijzerertstanker, de grootste tanker voor vloeibaar gas. In Goliath-kranen van 107 meter hoog en 140 meter breed hangen rompen, terwijl arbeiders lassen, en van verre een zaag klinkt. In het water liggen schepen van 300 meter lengte.

Een ander sterk punt van Hyundai Heavy Industries is de diversificatie. „Terwijl het met de werf minder lijkt te gaan, doet onze offshoredivisie het nu uitstekend.” Door stijgende olieprijzen zoeken maatschappijen verder en dieper buiten de kust. Ook de elektrodivisie zit in de lift. „We zijn in 2008, laat dus, begonnen met zonnepanelen en windturbines. Vanaf 2012 gaan we daarmee oogsten.” Ook wordt gewerkt aan schonere en zuinigere motoren en propellers en waterbehandelsystemen.

Al met al zijn de omzetcijfers voor dit jaar geraamd op 13 miljard euro, ruim 10 procent meer dan in 2008.

Ineens zoemen mannen op scooters als een zwerm bijen voorbij. Het is twaalf uur. „Zij zijn op weg naar een van de zestig kantines.”

(Trouw) Beeld BLOOMBERG NEWS
(Trouw)Beeld BLOOMBERG NEWS
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden