'Alles draaide om status en geld'

De eerste baan maakt vaak diepe indruk en legt de basis voor later. Schrijver Kluun (Raymond van de Klundert) (46) begon als verkoper voor de Gouden Gids op teletekst.

„’Uw zaak komt op tv!’ Dat was mijn openingszin aan de telefoon. Lichtelijk overpromising, want het ging slechts om een vermelding op een teletekstpagina, maar het werkte wel. Ik mocht vaak langskomen voor een gesprek. De Gouden Gids had jonge jongens, recht van de universiteit of heao, in dienst genomen om advertentieruimte op de lokale teletekstpagina’s te verkopen aan bedrijven.

We hadden een klassieke Amerikaanse verkooptraining gekregen. Volgens de trainers kon je alles aan iedereen verkopen, de praktijk bleek ietsje anders. Het was een harde leerschool. Niemand zit op je te wachten. Ik had bijvoorbeeld een afspraak met een heel dure kledingzaak. Drie mannen in strakke pakken achter de toonbank, ik stak mijn hand uit om ze te begroeten. Ze negeerden me volkomen, geen van hen pakte mijn hand aan. Daar sta je dan met je stropdasje en je Samsonitekoffertje, 22 jaar oud.

Het yuppentijdperk was op dat moment op zijn hoogtepunt. Tijdens mijn studententijd in de jaren tachtig aan de heao deden we onderling weddenschappen wie het snelst zijn eerste ton zou hebben verdiend. Alles draaide om status en geld. De Gouden Gids was beslist niet flauw: we kregen een flinke auto van de zaak, een Ford Sierra waarmee je meteen status bij je vrienden afdwong. Bovendien was er een aantrekkelijke provisieregeling. Hoe meer je verkocht – of ’scoorde’ – hoe meer je verdiende.

Sommige collega’s waren al na een paar weken afgebrand. Er waren jongens van 24 met maagzweer. Anderen bleken ervoor in de wieg gelegd. Ik niet. Ik vond het verschrikkelijk. Als je gescoord hebt ben je even blij, maar ik kreeg op een dag ook vier keer ’nee’ te horen in alle gradaties: nog voordat je iets hebt gezegd, of nadat je twee uur hebt zitten lullen als Brugman. Ik kreeg ook steeds minder zelfvertrouwen. Ik ging verkrampter praten, het lukte niet meer. Net als een spits die al weken geen doelpunten meer maakt: die gaat ballen missen. Na negen maanden stopte ik, net voor ze mij zouden ontslaan omdat ik te weinig scoorde.

Ik heb er veel van geleerd. Verkopen voor de Gouden Gids bleek later niet wezenlijk anders dan campagnes verkopen voor mijn eigen marketingbureau. In de reclamewereld wordt altijd neerbuigend gedaan over het verkoopvak, maar als je hoog in het reclamevak zit moet je net zo goed klanten overhalen. Ook als schrijver komt de ervaring als Gouden Gidsverkoper nog van pas. Ik put er inspiratie uit voor mijn verhalen. Bovendien moeten mijn boeken evengoed worden verkocht, en daar ben ik goed in. Het verschil is dat ik nu iets verkoop waar ik helemaal achter sta. Bij die teletekstadvertenties voelde ik gêne, omdat ik eigenlijk wel wist dat het ’product’ niet deugde.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden