Allemansvriend All Star

Schoenenfabrikant Converse bestaat 100 jaar. Werd diens All Star-gymp eerst gedragen door sporters en muzikanten, nu loopt jan en alleman ermee weg.

Het zou haar niet misstaan, koningin Beatrix, een hagelwitte All Star gymp om de voet. Lekker sportief, voor tijdens een boswandeling. Tegelijk doen de canvas stappers het ook uitstekend als omhulsel voor de ongewassen sokken van een punker. Eigenlijk past de All Star bij iedereen. Neem iemand in gedachten, bedenk het juiste kleurtje, en het klopt. Modeliefhebbers in Tokio en Parijs zijn momenteel gek van de effen oldschool versies, huisvrouwen en schoolmeisjes gaan voor de nieuwe kleurige prints.

De kracht van de Converse All Star zit ’m in de combinatie van eenvoud en betaalbaarheid. Met die tweeslag weten sterke merken hun product aan de massa te slijten. „Alle Coca-Cola is hetzelfde en alle Coca-Cola is goed. De president drinkt het, zwervers drinken en iedereen betaalt evenveel”, sprak pop-artkunstenaar Andy Warhol eens lovend over dit gelijkheidsprincipe. Hetzelfde geldt voor de All Star, die iedereen voor 59 euro evenveel degelijkheid biedt.

De populaire gymp was een vinding van de Amerikaan Marquis Mills, die zijn eerste fabriek in 1908 opende in het stadje Malden, Massachusetts. Als oudrubberhandelaar produceerde hij eerst alleen volledig rubberen sneakers. In 1917 bedacht hij een canvas variant. De matige, maar populaire basketballer Chuck Taylor was zo verzot op de gymp dat hij ambassadeur werd. Op zijn verzoek werd op de enkel het welbekende logo-rondje aangebracht, voor extra stevigheid. Het verhaal gaat dat Taylor in zijn witte Cadillac door het land trok, met een kofferbak vol All Stars. Als kroon op zijn promotiewerk werd Taylors handtekening in het logo vereeuwigd en de klassieke ’Chucks’ waren af: zwarte canvas schoen, witte rubberen zool, twee luchtgaatjes en een ster op de enkel.

De schoen werd al snel in zes verschillende kleuren geproduceerd. Begin jaren zestig kwam er een lage uitvoering van de schoenen bij: de All Stars Oxfort. Converse had 90 procent van de markt voor basketbalschoenen in handen met deze ’limousines voor de voeten’. Maar lang zouden de All Stars het niet uithouden in de basketbalwereld. Hij was degelijk, maar eigenlijk te lomp en hard om goed op te sporten. Aan de steunbehoevende voet is de All Star niet besteed. Al gauw werd de All Star ingehaald door luxueuzere sportschoenen met schokdempers van concurrenten Nike, Adidas en Reebok.

Converse had door dat ze het niet langer moesten hebben van sporters, maar van hippe vogels in de wereld van mode en muziek. Daarop zette het concern in met de slogan ’They’re cool’ (’Ze zijn stoer’). In de jaren zestig en zeventig gingen de rockers van The Ramones, Blondie, The Velvet Underground en Bruce Springsteen met het model aan de haal. En later de gehele punk- en grunge-scene, met Kurt Cobain als wandelend reclamebord. Voor hen gold net als bij de spijkerbroek: hoe ouder, viezer en kapotter, hoe beter. Dat is in de muziekwereld nog steeds zo. Bij populaire rockers van nu, zoals The Strokes, The Yeah Yeah Yeahs, Greenday en Pete Doherty, passen de afgetrapte gympies nog helemaal in het plaatje.

In de nieuwe campagne, om het honderdjarig bestaan te vieren, benadrukt Converse het stoere imago. Belangrijke kopstukken uit de muziekwereld, van toen en nu, zijn als trekpoppetjes aan elkaar geschakeld en dragen allemaal hun geliefde Chucks. Maar het feit dat Converse, sinds 2003 onderdeel van Nike, ook groot is in vrijetijdskleding, schoolartikelen en kinderspullen geeft aan dat ook het station van rock ’n roll gepasseerd is. De schoenenfabrikant maakt voor ieder wat wils: leren All Stars, camouflage, met vlammen, met Hawaï print, van spijkerstof. En als je nog niet kiezen kunt, ontwerp je op internet toch je eigen versie? Het basketbalgympie van weleer is een allemansvriend geworden.

www.converse.com

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden