Alleen maar een onkostenvergoeding

Harmen van Dijk is redacteur van Tijd. Wekelijks bespiegelt hij de levens van beroemde mensen in Nederland en ver daar buiten. Reacties naar: harmenvandijk@trouw.nl

Logistiek gezien is de kerstcommercial van Jumbo een hoogstandje. Krijg al die artiesten maar eens op een dag bij elkaar om samen zo'n filmpje op te nemen. Het liedje 'Kerstmis vier je samen' konden ze in stukjes opnemen en de sneeuw dwarrelde vast digitaal neer. Maar al die sterren - van de triple A-categorie (Jan Smit, Willeke Alberti) tot een mager C'tje (de zusjes Klemann) - moesten hun agenda leegmaken om als een groot koor te figureren in de meest besproken reclamespot van het jaar.

Voor dat grote kruis in hun agenda hebben ze een onkostenvergoeding gekregen. "Een paar duizend euro", verklapte Henny Huisman. "Sommige artiesten moesten er wel twee schnabbels voor afzeggen. Ik heb er zelf netto 500 euro aan overgehouden. Normaal krijg je tonnen als je je leent voor een commercial."

Henny vertelde dat Jumbo de artiesten liet kiezen: ze konden het geld houden of doneren aan de goede doelen in kwestie - Voedselbank, Leger des Heils, Ouderenfonds en Zonnebloem. Sommigen deden dat laatste, maar heus niet alle sterren hebben het zelf zo breed. Voor de C-categorie is het behoorlijk aanpoten om de schoorsteen te laten roken. Nee, ze komen nog niet in aanmerking voor een voedselpakket, maar ze kunnen geen schnabbel missen. Dus die onkostenvergoeding kwam in de dure decembermaand goed van pas. Rapper Lange Frans liet weten: "Jazeker heb ik er geld voor gekregen. Ik gun het mezelf ook ontzettend."

René Froger reageerde geïrriteerd op de critici, die zo'n duur tv-spotje voor een goed doel smakeloos vinden - het geld had beter meteen op de rekening van de Voedselbank gestort kunnen worden, twitterden ze. Bovendien zou het nummer, geschreven door René, druipen van vals sentiment. "Helaas zijn er weer mensen die waarschijnlijk tijd te veel hebben", zei de zanger. "Het is zo'n gezeur. Laat die azijnzeikerds in Nederland zelf een keertje de handen uit de mouwen steken."

Het zal hem ook verbaasd hebben, die kritiek. Met zijn gezin maakte hij een paar jaar geleden voor RTL4 'Effe geen cent te makken', ook al om aandacht te vragen voor de Voedselbank. Dat deden ze uiteraard niet voor niks. En denk je dat zijn vrouw Natasja, die in de Jumbospot voorbijflitst, iedere week voor haar lol burenruzies loopt op te lossen? Daar hoor je niemand over. Gerard Joling en Gordon werden zelfs door vriend en vijand geprezen om 'Geer & Goor, Waarheen, waarvoor?' Ten eerste omdat in het programma bejaarden nu eens niet als zielig en hulpbehoevend getoond werden. Maar ook omdat ze al doende 2400 vrijwilligers wisten te werven voor het Nationaal Ouderenfonds. Zelf werden de heren natuurlijk wel betaald.

Blijkbaar is het toch iets anders als een omroep - publiek of commercieel - met behulp van betaalde BN'ers aandacht vraagt voor een goed doel. Als een supermarkt het doet, vinden sommige mensen het ingewikkeld worden. Een leermomentje voor reclamemakers. Of zou de actie van Jumbo zomaar een succes worden? Onderschat niet het sentiment dat momenteel óók door de social media waart: "Waarom alleen maar acties voor zielige mensen in een ver buitenland, zoals Serious Request en Band Aid? We hebben in Nederland ook genoeg hulpbehoevenden." En aan dat sentiment, vals of zuiver, appelleert de spot van Jumbo volledig.

Wie deden er mee?

René en Natasja Froger

Ernst Daniël Smid

Willeke Alberti

Lee Towers

Jan en Monique Smit

Dré Hazes

Kim-Lian van der Meij

Thomas Berge

Ruth Jacott

Do

Lange Frans

Monique en Suzanne Klemann

Kees Tol

Henny Huisman

Renate Verbaan

Jochem van Gelder

En de vaste Jumbogezichten: Frank Lammers en Maike Meijer

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden