Alleen eigenbelang maakt bedrijf duurzamer

De financiële sector gaat duurzaamheid omarmen, stelt Robert Rubinstein. Hij is de organisator van een congres, volgende maand in Amsterdam, over investeren met aandacht voor mens en milieu.

AMSTERDAM - Eigenbelang, dat is volgens Robert Rubinstein uiteindelijk de enige reden waarom bedrijven meer aan duurzaamheid gaan doen. ,,Je kunt wel willen dat ze er meer aandacht aan besteden, maar het lukt pas als ze het belang inzien.'' Dat eigenbelang is het beperken van de risico's die bedrijven lopen en het behalen van rendement. ,,Je komt veel meer te weten over een bedrijf als je, naast de financiële zaken, ook kijkt naar de prestaties op het gebied van milieu en sociale zaken. En hoe meer je weet, hoe lager het risico is op een verkeerde investering.''

Rubinstein is met zijn bureau Brooklyn Bridge al bijna vijf jaar bezig aandacht te vragen voor duurzaam ondernemen en investeren. In die tijd heeft hij in ieder geval één ding geleerd: Het maakt pas indruk als de banken op duurzaamheid gaan selecteren. ,,Ik kan 500 lezingen houden bij een bedrijf als Ahold, maar het heeft veel meer effect als ING of ABN Amro naar Moberg belt om te vragen waar zijn duurzame jaarverslag blijft.''

Dus richt Rubinstein zich vooral op de financiële sector, ,,want die hebben de macht.'' Die macht is geconcentreerd bij de vijftig grootste financiële concerns ter wereld, waaronder ING en ABN Amro. Vooral na de boekhoudschandalen bij onder meer Enron, Worldcom en in Nederland Ahold, zijn de financiers op zoek naar zekerheid, aldus Rubinstein. ,,De financiële sector gaat duurzaamheid omarmen, juist omdat het risico lager is en het rendement goed.''

Bovendien bieden nieuwe ontwikkelingen in duurzame techniek groeikansen, meent Rubinstein. ,,Institutionele beleggers willen op lange termijn rendement behalen. Waar zitten de groeikansen? Niet in vieze kolencentrales, maar in groene energie, schoon transport en andere duurzame technologie.'' De beste kansen ziet Rubinstein nu in kleine bedrijven die aan interessante nieuwe technieken werken. ,,Bijvoorbeeld het ontwikkelen van voertuigen die op schone waterstof rijden. In de VS zit al tien procent van het durfkapitaal in schone technologie.''

De politiek begint ook in te zien dat vervuiling op den duur alleen maar geld kost, is Rubinsteins overtuiging. ,,Europees commissaris Wallström praat nu al over het kopen van emissierechten door vliegvelden. De staalindustrie moet dat al, dus waarom de luchtvaart niet?''

Toch lijkt dit politiek besef van het belang van duurzaamheid in Nederland niet erg hoog. ,,We denken dat we erg goed zijn'', zegt Rubinstein. ,,Maar Nederland scoort laag op de duurzaamheidsindex: Nummer 34, net boven Gabon. Finland is nummer een in duurzaamheid, maar ook in kenniseconomie. Dat is geen toeval. Duitsland is ook slim, daar gaan ze het transport per kilometer laten betalen. En wat doet Nederland? We roepen: kom maar hier met je dozen, je mag ze voor niks vervoeren en kooldioxide hier achterlaten.''

Sommige bedrijven hebben wel de mond vol van duurzaamheid, maar schieten volgens Rubinstein in de praktijk tekort. ,,Dan is duurzaamheid een sausje over een bedorven gerecht. Neem ING: Ze kletsen veel, maar wanneer gaan ze eens een flink deel van hun vermogen duurzaam beleggen?'' Aan de andere kant is ABN Amro juist meer met duurzaamheid bezig dan het imago van de bank doet vermoeden. ,,Van de Nederlandse beursgenoteerde financiële bedrijven zijn zij het meest actief. In Brazilië hebben ze het initiatief genomen om ook arme mensen bankdiensten aan te bieden.''

Rubinstein vertrok bijna dertig jaar geleden uit de VS. Hij werkte in de olie-industrie en kwam later in Nederland terecht. Hier zette hij onder andere het blad Source op, het eerste Nederlandse tijdschrift over verantwoord ondernemen. Source ging failliet en sindsdien organiseert Rubinstein, congressen voor de financiële wereld. ,,Het is heel moeilijk om die mensen achter hun bureau vandaan te krijgen. Daarom ben ik er trots op dat alle belangrijke financiële instellingen volgende maand naar Amsterdam komen voor ons Triple Bottom Line Investing-congres. We zullen ze overspoelen met informatie.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden